Irriterande affischer

"Artifice" får Ida Therén att stanna upp och rysa till

Tidskriften "Artifice" nr 2.

TIDSKRIFT Skaparna bakom kulturtidskriften Artifice kallar det för ett ”tidningsgalleri”. Rent fysiskt består nummer två av en mapp med tio stora affischer och ett klistermärke, på temat ”experiment i irritation”.

Affisch-formatet bär med sig historia som protest-budskapsbärare men också som tidsspegel. Och Artifice känns, minst sagt, samtida. Omslaget, designat i drömsk internet-estetik (bildsök på vaporwave eller seapunk och du fattar), påminner om de senaste årens klubbaffischer och tumblr-klädesplaggstryck.

Planscherna är designade av samtidskonstnärer som redaktionen valt för deras förmåga att vända på perspektiv, bryta normer eller vara allmänt obekväma. Verken ger mig existentiella vibbar genom att väcka tankar på tidens flyktighet.

Carl Johan de Geer bidrar med domedagsaffischen Frukostdags 2040, Azar Alsharif en parfymflaska med texten The gift of now. Mycket svävar mellan humor och allvar. Korvfest! av Peter Johansson föreställer en ledsen gubbe fnissigt utklädd till en röd pölse i bröd. Ella Tillemas You only live once, har ”YOLO” skrivet bredvid ett gäng slitna män i en flotte, kanske migranter i Medelhavet. Det är ett verk som får mig att stanna upp, rysa till.

Det här är inte det första projektet som sprider samtidskonst till ett plånboksvänligt pris. Affischmarknaden i Stockholm, internetbaserade Arrivals.se och Ed-art.se gör liknande samhällsinsatser.

Jag hoppas att de får brett genomslag, av rent egoistiska hälsoskäl: ser jag en till glättig inredningsaffisch med ”Keep calm and carry” on kräks jag.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln