Damien Hirst går på djupet i suggestiv mockumentär

Konststjärnans mest ambitiösa projekt fortsätter på Netflix

Stillbild ur filmen ”Treasures from the Wreck of the Unbelievable” som hade premiär 1 januari.

Världens bäst säljande konstnär, Damien Hirst, som tog ett slags farväl till den hysteriska konstmarknaden 2008 har nu gjort en mockumentär åt Netflix om vad han ägnat sig åt sedan dess.

Filmen ger en fantasifull bakgrund till Hirsts comeback på Venedigbiennalen i fjol, som både hyllades och kallades ”katastrofal” av kritikerna.

Historien som berättas är att Hirst, efter att ha tjänat en dryg miljard på sin gigantiska tvådagarsauktion på Sothebys 2008, kände sig otillfredsställd med konstvärlden.

Plötsligt får han chansen att finansiera bärgningen av ett enormt sjunket romerskt fartyg utanför östafrikas kust, lastat med skulpturer. Vraket har vittrat bort, men lasten plockas upp genom en utdragen marinarkeologisk operation. Under resans gång inser bärgarna att skatten troligen tillhört världens förste konstamlare i färd med att bygga ett museum.

Och Treasures from the Wreck of the Unbelievable kan vara världens mest påkostade konstvideo. Produktionsvärdet är i nivå med en Hollywoodfilm. Dykscenerna är många och raffinerade, det har inte sparats på något. En vacker, suggestiv film där varje grodman pratar som en konstkritiker.


Dessutom är den en sorts mångkulturell hyllning. Hirsts artefakter kommer från en bortglömd kultur byggd på interkulturell pollinering och sammanflätade mytologier. Bland de enorma demonskulpturerna smyger han så klart in några Barbiedockor, självporträtt och Musse Pigg.

Det är många vad som undrat vad Hirst skulle ägna sig åt sedan han försökte dra sig undan sin egen berömmelse.

I filmen berättar Hirst, säkert helt uppriktigt, att han sedan barnsben älskat historier om sjunkna skatter. Så svaret blir nog att han leker. Han uppfyller sina barndomsdrömmar om Indiana Jones. Och fortsätter utforska den kommersiella konstvärld han själv varit huvudperson i. Där människors omättliga dragning till guld och skönhet lätt kan dra ner dem under ytan.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.