Värdet av ett rykte

Oäkta vara kan bli ett dråpslag för Bukowskis

Hur långt kan man gå för att skydda sitt rykte?

Så långt att man riskerar att fullkomligt förstöra sitt ­rykte?

Frågan bör ställas efter de senaste dygnens nyheter om auktionshuset Bukowskis.

Det finns nämligen en stark misstanke om att auktions­firman 2009 sålt en förfalskad tavla. I katalogen hade den namnet Composition Murale, påstods vara målad 1937 och tillskrevs kubisten Fernand ­Léger (1881-1955).

I två år har den finska centralkriminalpolisen utrett en extremt omfattande förfalskningshärva. 250 konstverk har lämnats till Nationalgalleriet för undersökning. En man i södra Finland har erkänt att han ligger bakom en del, men det är oklart om han fabricerat alla verken. Flera auktionshus har drabbats. Köparna finns i Ryssland, Frankrike, Finland och Sverige och även expertutlåtanden ska ha konstruerats.

Förfalskaren ska ha pekat ut tavlan som gick under klubban för 4,6 miljoner kronor som sitt eget verk, och det är här det blir riktigt intressant. För köparen var ingen mindre än Eva Lundin, Bukowskis ägare.

När svensk polis tog tavlan i beslag för att undersöka dess äkthet motsatte sig ­Lundin beslutet. Hon var så ovillig att hjälpa utredningen att hon överklagade beslaget till två instanser innan Högsta domstolen i måndags beslöt att inte ta fallet vidare.

Hur man ska tolka hennes agerande?

Att familjen Lundin vill hålla Bukowskis om ryggen vore ­inte förvånande. Om det skulle visa sig att auktionshuset handlat med för­falskad konst är det så klart ett dråpslag i en bransch där trovärdighet betyder allt. På en konstmarknad där det för tillfället finns enorma pengar i omlopp är det viktigt att inte göra bort sig.

Men att tro att man i långa loppet kan hålla sig undan en av de största utredningarna om förfalskad konst på åratal vore absurt. Och att ägaren sätter sig på tvären ökar knappast auktionshusets trovärdighet. Tvärtom.

Möjligheten finns naturligtvis att Lundin är övertygad om verkets äkthet. Men att förfalska Léger är inte ovanligt. I fjol avslöjades en falsk tavla på Guggenheim i New York. 2010 avslöjades att tyska kriminella handlade med Légerkopior.

Fortsättning följer.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln