Kvinnorna tar över i svensk film

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Publicerad 2015-02-10

Men fortfarande är fem av sex regissörer män

Beata Gårdeler.

Samtidigt som tre av fyra svenska långfilmer på filmfestivalen i Berlin är gjorda av kvinnor, visar statistik från Filminstitutet att det uppsatta 50/50- målet för 2015 redan nåtts. Av 17 filmer beviljade produktionsstöd under 2014 var kvinnor i majoritet: 47 procent regissörer, 56 procent manusförfattare och 66 procent producenter.

På kort tid har Sverige gått från att ha få eller inga kvinnliga regissörer av internationellt mått till att räkna in en Langseth, en Aschan, en August, en Pichler, en Odell samt förra året även Sofia Norlin och Karin Fahlén. Samtliga har nått ut redan med sin första film - och de har förstås främst sig själva att tacka.

I Berlin står nya namn för dörren: Sanna Lenken med Min lilla syster, Beata Gårdeler med Flocken och Bitte Andersson med Dyke Hard - filmer med både temperament och egenart.

Ändå kvarstår stora problem i svensk film och dess avtal. Stor plump i protokollet är automatstödet. Statistik från 2014 visar att fem av sex regissörer är män, utvalda på kommersiella meriter och på sin höjd en tilldragelse inom Sveriges gränser.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln