Så mycket för kampen för den fria konsten

Skandalgallerist klampar in på yttrandefrihetens farstukvist

Galleristen Henrik Rönnnquist.

”Jag tror på yttrandefrihet, religionsfrihet och demokrati”.

”Alla konstnärer har rätt att visa sin konst.”

Så lät det när Malmögalleristen Henrik Rönnquist försvarade besluten att ställa ut bilder av Lars Vilks och Dan Park som bägge kritiserats för att håna muslimer.

Rönnquist försvarade passionerat det fria ordet och den skandalösa konstens plats i det offentliga rummet. Och den skånske galleristen har onekligen varit skicklig på att skapa uppståndelse kring sina konstnärer – en salig blandning av kändisar och upptågsmakare.

Sedan 2005 har han visat Ulf Lundell, Carolina Gynning (vars ”sexfilm” stals under utställningen), graffitimålaren Martin Burgos, före detta porr-tv-makaren Ylva Maria Thompson, komikern Peter Wahlbeck (den gången slutade det hela med bråk och polisanmälan) samt Femenaktivisten Jenny Wenhammar.

Men mest uppmärksamhet har han så klart fått för Lars Vilks och Dan Parks utställningar. Den senare resulterade i en dom för hets mot folkgrupp.

Hela tiden har han haft yttrandefrihetsflaggan i topp.

Men i helgen visade det sig att Rönnquist startat gruppen Pegida Sverige. Alltså en svensk filial till den tyska, rasistiska rörelsen.

I en ytterst märklig intervju med statliga ryska tv-kanalen RT tar han bladet från munnen och förklarar att hans mål är att ”tusentals svenskar säger: vi vill inte ha en islamisering av vårt land”.

I Sveriges Radio pratar han om våldtäkter, burkor och säger att han är orolig för att han inte ska kunna fira jul i framtiden.

Det råder inte längre så mycket tvivel om vad den där kampen för den fria konsten handlade om.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.