Vi når massor av lyssnare i alla åldrar

SR svarar om radiodrama – replik direkt av Magnus Ringgren

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Publicerad 2021-07-30

I sin ursprungliga text skrev Magnus Ringgren att estetiken försvinner från SR:s radiodramer.

Roligt att Magnus Ringgren vill diskutera radiodrama och hur bra det fungerar för poddlyssning. Det är inte bara han som upptäckt det. De senaste åren har ljuddrama i olika former fått en stor publik och blivit en angelägenhet även för strömningstjänsterna.

Radiodramat för ingen tynande tillvaro i Sveriges Radio. Däremot höll det på att bli så för ett antal år sedan, när nya lyssnarvanor gjorde att publiken minskade. Radioteatern bytte då skepnad och blev Sveriges Radio Drama med ett breddat uppdrag: det behövdes fler perspektiv och större mångfald, nya berättelser och format för att nå fler lyssnare igen.

Dramaproduktionerna hörs nu inte bara i P1, utan även i P3 och P4 och som podd på våra egna och på externa plattformar. Vår senaste P3-Serie, Djupet med Alba August och Stina Ekblad, är en originalproduktion av Henrik Björn som tidigare bland annat gjort SVT-serien Jordskott. I P4 hörs säsong två av Sissela Benn och Jonatan Unges Skärvor av ett äktenskap – en produktion som blev inbjuden till årets Bergmanvecka. I höst lanseras en serie dramer för P1, skapade av namnkunniga upphovspersoner, som skildrar avgörande händelser i svensk samtidshistoria.

Vi når hundratusentals, ibland en miljon, lyssnare i alla åldrar – en enorm ökning på bara några år. Och framgångarna med de nya formaten, som till exempel P3 Serie, har banat väg för nya radiodramaproducenter, nu senast Spotify. Utbudet ökar både i Sverige och internationellt. Det är en guldålder för lyssnarna. I denna konkurrens tar våra serier för unga hem förstapriser i ljuddramatävlingen New York Festival och vi uppmärksammas i media med rekommendationer och intervjuer.

Då är det minst sagt märkligt att Magnus Ringgren ifrågasätter Moa Gammel Ginsburgs kompetens som konstnärligt utvecklingsansvarig. Hon är, bland annat i egenskap av kreatör och regissör av flera ljudramaproduktioner för Sveriges Radio Drama (som till exempel Sviten som blev Prix Europa-nominerad och uppdateringen av Hjalmar Söderbergs Gertrud), högst välmeriterad.

Kanske är det så att några av Magnus Ringgrens personliga favoriter inte hörs lika ofta. Men vi har trogna lyssnare som precis som han är på spaning efter den tid som flytt. Därför finns Dramaklassiker där vi lägger ut pärlor från vår produktion. Där dyker konstnärerna från förr upp, och samsas nu i ett brett och varierat podd- och FM-utbud med de nya rösterna och berättarna.

Doreen Kanter, redaktionschef Sveriges Radio Drama

Moa Gammel Ginsburg, konstnärligt utvecklingsansvarig Sveriges Radio Drama

Svar direkt: Ni glömmer bort konstnärlig kvalitet

När den enda producenten av något jag tycker mycket om lägger av så blir jag ledsen. Därtill är nästan allt som tidigare producerats inlåst i ett kassavalv. Men så har det tyvärr blivit när Sveriges Radio slutat göra hörspel – ett gammalt fint tyskt ord för radioteater. En radiospecifik konstart med stor variationsrikedom och stolt historia har avskaffats genom ett penndrag av den enda aktör som tillhandahållit den.

I stället gör man serier som – så gott det nu går – imiterar tv-mediets nya kassako. Dramaserierna i radio följer de vanliga populärkulturella genrerna som ”drama”, ”spänning” eller ”humor”. Allt som ligger utanför sådana koncept försvinner.

Teaterfolk kan vara lyhörda för vad som rör sig i tiden. Men de kan också bestämma vad man skall tala om i denna tid. Nu är det ”berättelser” som gäller. Man tycks inte tänka så mycket på att begreppet i dag hör hemma lite mer i företagsekonomin än i estetiken. Vad som är en ”stark berättelse” bestäms av dess gångbarhet, inte av dess konstnärliga kvalitet.

Jag vill gärna ge ett exempel på vad som absolut inte skulle platsa på SR Drama i dag. Om Dylan Thomas kom upp för att pitcha sin pjäs Intill mjölkhagen skulle han få nej. Ingen berättelse! Alltför mycket poesi! För lång! Ingen serie!

Och då talar vi om radiodramatikens absoluta klassiker.

Magnus Ringgren

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln