Medierna behöver miljardärerna

Martin Schori om Qvibergs fiasko

Amazon-grundaren Jeff Bezos köpte Washington Post och pumpade den full med digitalt syre, kompetens och självförtroende.

Nu gör den återupplivade gamla draken så många avslöjanden om Donald Trump att till och med New York Times skriver hyllningsartiklar om sin hårdaste konkurrent. Och man tjänar dessutom rejält med pengar på kuppen.

Detta samtidigt som många traditionella medieägare inte lyckas ställa om vare sig affärsmodell eller arbetssätt.

Nej, mediebranschen behöver nya typer av ägare – och deras pengar.

Därför är det extra synd att det var just Mats Qviberg som blev den första att göra en liknande affär i Sverige. Hans ledarstil och oförmåga att avstå från att lägga sig i det redaktionella arbetet gjorde att mediebranschen fick sina fördomar om giriga finansmän bekräftade.

De som inte gillar journalister fick också sina fördomar, om en ängslig och lättstött pk-yrkeskår, bekräftade.

Och, kanske än värre, de finansiärer som kanske varit sugna på att följa i Qvibergs spår tänker nog till ett extra varv. Vill man verkligen ge sig in i detta minfält?

Affären kostade honom över 70 miljoner kronor, men det finns nog större förlorare i det här än Qviberg. Och då talar jag inte bara om Metros anställda som ofrivilligt dragits in i en soppa som skadat deras tidning, utan om alla som vill se en förnyad – och räddad – mediebransch.