Hon var Cezannes favoritmodell

Målade av henne under 20 års tid

Hortense Fiquet

KONST För första gången sammanställs alla Cezannes porträtt av sambon Hortense Fiquet, på the Metropolitan Museum of Art i New York i utställningen Madame Cezanne.

Vintersolen strilar in genom spjälor över fönstren i taket. Museiluften är doftlös och de bleka heltäckningsmattorna gör tystnaden vacuumlik. Den neutrala känslan resonerar i verkens lågmäldhet. Det märks att Cezanne målade av Fiquet i 20 år: porträtten skildrar en subtilitet som det krävs långa, långsamma blickar för att upptäcka. Både från konstnär och betraktare.

Längs väggarna hänger oljeporträtten på rad. Ofta tog de flera år att fullborda. Färgens tjocklek, penseldragens bredd och tyngd skiftar. Två decennier passerar i hennes ansikte men det Mona Lisa-lika uttrycket är detsamma. Men, kvinnor är inte alltid mystiska bara för att de inte ler. Kanske är hon bara less efter en lång dag i köket.

Innanför en infoskärm döljs en vrå, museets västra flygelspets. Där göms skisser av Fiquet, ihopslängda i en hast.

De har något målningarna saknar: ömhet.

Gnistorna av affektion tar med oss innanför relationens skal. Även om Fiquet fortsätter att vara den betraktade Kvinnan och Cezanne den betraktande Konstnären, ger skisserna oss en aning om en jämlikhet mellan de två.

Det är där, i de små glimtarna av liv, som kärleken syns på riktigt. Fiquet går från vilken modell som helst, till Madame Cezanne.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.