Alla får tydligen inte använda nazism i konst

Utställningen på Moderna museet väcker minnen

Omdebatterad målning av Markus Andersson.

2006 var jag redaktör för tidningen Konstnären och gjorde en intervju med oljemålaren Markus Andersson.

Det kändes kittlande.

Andersson hade porträtterat skinnskallen Daniel Wretström som mördades i Salem och menade att ”vi förlorat kontakt med nationen”.

När nu Expressens Nils Forsberg i sin recension av den så kallade ”Modernautställningen” (24 oktober) än en gång avfärdar samtidskonsten som alldeles för politiskt korrekt så är det just mer av Andersson han efterlyser.

Lustfyllt minns han hur Anderssons tavlor nästlades in på Moderna museet av konstnärskollegan Dorinel Marc.

Det blev debatt. Skandal till och med?

Året var just 2006.

Idag är Andersson hovmålare åt männen bakom Motgift och Fria tider. Hans porträttgalleri av högerextremister har växt. Åren har gått.

SD har visat hans målningar på sin återkommande kulturfestival. Hans nationella konstsyn är regeringspolitik i Ungern och Danmark.

Det kittlar inte lika dödsskönt i kistan längre.

Men märkligt nog får alla tydligen inte använda sig av nazism i konsten.

Samtidigt avfärdar Forsberg nämligen Anders Sunna för att han målat in uniformer och armbindlar i sina känslosamma och djupt personliga brottningar med sin samiska familjs historia.

Renpolitik kan inte jämföras med Förintelsen, slår pk-visselblåsare Forsberg fast.

Jag väntar nu bara på att han ska upptäcka Dick Bengtsson.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln