Nästa VD bör ställa sig bakom mitt förslag

Ruben Östlund svarar Jon Asp – och kommer med en idé om hur Svenska Filminstitutet kan förbättras

Ruben Östlunds nya film, Triangle of Sadness, har premiär i år.

För över tjugo år sedan började jag på Akademin Valand, en 3-årig regiutbildning i Göteborg. Ungefär samtidigt började jag följa med i debatter om Svenska Filminstitutet, SFI, och filmpolitik. Du, Jon Asp, har varit en av dem som har varit som mest aktiv, tack för att du orkar! Har du också tänkt på att nästan alla som deltar i debatten om Filmsverige skriver sig fria från makt? Makten finns alltid någon annanstans, den är ensamt ansvarig och måste ändra sig för att Svensk film skall bli “bättre”.

Samtidigt verkar de som kommer med inläggen inte vilja ha mer makt själva. Det känns inte som att de skulle vilja styra till exempel SFI. Det är synd, för det gör att kritiken inte känns lika relevant. Det vore kul om du skrev att du skulle vilja styra SFI. Det här är inget skämt – jag tycker att du verkar ha många bra tankar om kulturen och filmens funktion. Och jag tror att det skulle göra diskussionen om vem som blir nästa VD på SFI vitalare, en fråga som jag tycker att vi i film- och kultursverige verkligen måste ta på allvar.

Biografens bästa selling point idag är att den är ett av de få rum där vi fortfarande tittar på bilder tillsammans.

Jag har makt i Filmsverige och ska nu utöva den. Jag kommer inte att ställa mig bakom en ny VD för SFI som tycker att TV-spel skall ingå i SFI:s uppdrag. Jag kommer inte att ställa mig bakom en VD som tycker att stödpengar från SFI skall kunna gå till produktionsbolag som har stora anonyma utländska ägare. Jag kommer inte heller att ställa mig bakom en VD som pratar ihåligt om att kultur och film är viktigt, utan att kunna precisera varför. Eller någon som inte förstår konsekvenserna av att SVT:s Bolibompa förlorat sin publik till 14-åriga youtubers. Jag kommer att ställa mig bakom en VD som är intresserad av hur bild påverkar människan och tycker att det är självklart att det ska vara ett ämne redan i grundskolan.

Samma sak gäller frågan om varför biografen är viktig. En VD på SFI skall kunna svara på den utan att låta nostalgisk kring gamla tiders biljettförsäljning. Våra vanor kring hur vi konsumerar bild har ju förändrats för alltid. Det gör inte biografen mindre viktig, tvärtom. Biografens bästa selling point idag är att den är ett av de få rum där vi fortfarande tittar på bilder tillsammans. Biografen kan stå i kontrast till de individuella skärmarna där vi dopamin-scrollar utan reflektion. Den kan vara en fysisk mötesplats där vi kollektivt tittar på, och diskuterar, de bilder som vi tycker är viktiga och intressanta.

Jag har ett konkret förslag hur man skall vitalisera Filmsverige, som jag försökte få Svenska Filminstitutets VD Anna Serner att haka på, men det gjorde hon tyvärr inte. Mitt förslag lyder så här: Jag tycker att alla långfilmsregissörer som har fått stöd av SFI skall vara skyldiga att åka på en biografturné med sin film i tio svenska städer, inte bara de största. Helst ska fler ur produktionen delta, skådespelare till exempel.

På det sättet kan vi skapa evenemang till biografägarna som de kan sälja till publiken. Om vi gör fyrtio långfilmer om året i Sverige innebär det 400 event. På så sätt kommer vi som är kreatörer i kontakt med, och lär känna, vår publik samtidigt som publiken får en möjlighet att lära känna oss. Vi skapar en gemensam arena helt enkelt. Turnéns kostnader och arvoden, förslagsvis som författararvoden, kan räknas in som en del i budgeten för att producera filmen. Ingen blir rik och det är jobbigt att turnera, fråga vilken musiker eller ståupp-komiker som helst. Tycker man att det verkar för jobbigt kan man ju låta Netflix eller Viaplay stå som avsändare istället.

Jag kommer att ställa mig bakom en ny VD som gör detta – eller som kommer med ett bättre förslag. Vad säger du Jon, låter det inte bra? Skall vi inte ses på Båstad filmfestival i sommar och debattera mer om det hela? Gärna med fler av dina och mina kollegor.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.