Succépodden letar nya berättelser efter Trump

”The Daily” satte standarden för nyhetsredaktioner över hela världen

Få har satt en standard i sitt fält lika påtagligt som New York Times gjorde när de startade The Daily. Nu kan podden vara på väg in på nya territorier.

New York Times The Daily startades delvis som en reaktion på att Donald Trump valdes till president 2016. Insikten att man nu hade en president som vilken sekund som helst kunde twittra ut personangrepp, konspirationsteorier eller diplomatiska klusterbomber krävde något nytt. En kanal för daglig kommentar, faktagranskning och kontextuell rapportering.

Resultatet av den insikten blev en daglig nyhetspodd som snabbt växte till en ­megasuccé. 

Nu snart fyra år senare har den vuxit till en av de största poddarna i världen – till och med den allra största, enligt vissa mätningar. Faktum är att The Daily har fler dagliga lyssningar än New York Times har prenumeranter.

Hittills har podden kommit ut sex dagar i veckan. Varje vardag och ett special­avsnitt på söndagar. Men lördagen den 7 november 2020 inträffade någonting som krävde ett extrainsatt avsnitt. Joe Biden hade besegrat Donald Trump i presidentvalet. Michael Barbaro bjöd in sina skarpaste politiska reportrar och så var cirkeln på något sätt sluten.


”Som jag ser det så började första säsongen av The Daily på valnatten 2016 och säsongavslutningen var nu på valnatten 2020”, sa Lisa Tobin, producent på Times audio, i en intervju med CNN.

Om vi får låna det Tobin säger så är känslan nu att säsong två kommer bjuda på mer än säsong ett gjorde. Behovet av löpande kommentering kring amerikanska inrikesnyheter har såklart inte försvunnit bara för att Joe Biden vann valet men ska man tro Tobin så kan inriktningen nu komma att breddas. ”Vi har varit fullständigt uppslukade av amerikansk inrikespolitik, men det finns så många fler historier att berätta”, säger hon.


Med tanke på hur stor del av lyssnarna som faktiskt återfinns i andra länder än USA så känns svängningen både rimlig och spännande.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.