Facebook skadar unga med berått mod

Tillväxt till varje pris – de nya läckta dokumenten visar hur rätt kritikerna har haft

Den tidigare Facebook-anställda visselblåsaren Frances Haugen kopierade i hemlighet tiotusentals sidor av främst intern research.

Du kanske känner någon tonåring med ätstörningar och självskadebeteende? Nån ledsen tjej som kämpar för att försöka må bättre? Begrunda då det faktum att den här unga människan och hennes kamp med sig själv är både råvara och kanonmat för ett av världens viktigaste företag, Facebook. Och att de vet att de med rätt stor sannolikhet gör hennes liv svårare, ångesten värre.

För ett par veckor sedan rapporterade tidningen Wall Street Journal att de fått tag på interna dokument där Facebook går igenom data om hur plattformen påverkar användarna. Facebook äger Instagram, och en del av studien handlade om den plattformen. Den visade tydligt att unga tjejers psykiska ohälsa blev värre av att vara på Instagram, att företaget visste om det och att de inte tänkte göra något åt det.


I studierna framkom att de flesta unga tjejer klarar av att balansera de negativa effekterna av Instagram, men att så många som en femtedel inte gör det. Forskningen visade också att tonåringar ville vara mindre på plattformen, men saknade förmåga att logga ut. Eftersom alla andra är där, eftersom tekniken är konstruerad för att vara beroendeframkallande.

”Jag kände att jag var tvungen att kämpa stenhårt för att bli sedd som attraktiv, eller ens bara synlig”, sa en tonåring.

Här finns bevis för sådant som många journalister och forskare skrivit om och försökt undersöka, men inte haft siffror på.

En människa är så skör. Särskilt en ung människa. Och poängen här är att plattformen Instagram inte är neutral. Det som visas för användarna är ett val. Fokus på kroppar, skönhet, ungdom och de filter som användarna uppmanas använda är del i en produktstrategi, inte en spegel av den mänskliga naturen eller ett uttryck för en kreativ do it yourself-kultur.  


De läckta dokumenten är del i ett större avslöjande, där en tidigare Facebook-anställd har kopierat tusentals sidor dokument och givit dem till journalisterna på Wall Street Journal. Här finns bevis för sådant som många journalister och forskare skrivit om och försökt undersöka, men inte haft siffror på. Som kopplingen mellan sociala medier och psykisk ohälsa. Eller att Facebook gång på gång avstått från att göra förändringar som skulle minska synligheten av innehåll som driver vrede, hat, och lögner.

2018 genomförde Facebook en algoritmförändring som gjorde att innehåll som användarna delade vidare gavs extra tyngd. Resultatet blev att innehåll med större andel ”lögner, aggressivt och våldsamt innehåll”,  enligt de läckta dokumenten fick ännu större utrymme på plattformen. Enligt Facebook själva hörde politiska partier i Europa desperat av sig för att säga att de nu tvingades ändra sina politiska budskap för att nå ut. De var tvungna att bli mer aggressiva, hårdare och argare i sin retorik.


Facebook vägrade agera. Varför? De såg att användarnas ”engagemang” gick upp. Engagemang är det som driver annonsaffären. 2018 var Facebooks intäkter 56 miljarder dollar, jämfört med redan sinnessjuka 41 miljarder året innan och 86 miljarder förra året, när pandemin gjorde att vi satt klistrade framför skärmarna.

Jag hoppas att det inte förvånar någon att Facebook agerat som de gjort

Det är bisarrt och upprörande att omvärlden inte ens vet vad effekterna blir av plattformarnas verksamhet, trots att vi vet att de påverkar oss på djupet, vårt mående och vår självuppfattning. Men datan är hemlig, forskare har inte tillgång till den, bara Facebook vet. Därför är läckan så viktig.


I den till svenska nyligen översatta boken Facebook – den nakna sanningen av New York Times-journalisterna Sheera Frankel och Cecilia Kang beskrivs hur företaget steg för steg och vid varje vägskäl valt tillväxt och vinst framför att värna demokratin, stoppa folkmord eller ta ansvar för att unga människor inte svälter sig själva till döds. Det är en bra bok, och veckans läckor visar hur rätt de och andra kritiska röster har haft.

Jag hoppas att det inte förvånar någon att Facebook agerat som de gjort, eller att gulliga feministen Sheryl Sandberg och snälla liberalen Mark Zuckerberg visat sig vara cyniska svin. Systemet de verkar inom kallas oreglerad marknadsekonomi och den som vill göra något åt det har bara ett vapen: att förbjuda och sätta gränser för verksamhet som skadar det vi tycker är viktigt. Den där ledsna tjejen, till exempel. Eller den sköra, ofärdiga dröm som vi kallar demokrati.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.