Spotify laddar för en ny poddvärld

Patrik Syk om en infrastruktur under förvandling

2008 var musikbranschen i kris. Skivförsäljningen dalade samtidigt som ett ojämnt krig mellan branschen och de illegala nedladdningstjänsterna rasade på internet. Att framtiden för musikbranschen fanns via internetkabeln snarare än över disk var så klart ett konstaterat faktum men nedladdningskomsumtionen var spretig och svår att kontrollera.

Då dök Spotify upp och erbjöd något annat. Musik som streamades i stället för att laddas ner. Ett till synes oändligt bibliotek tillgängligt varifrån som helst. Nedladdningskonsumtionen blev en streamingkonsumtion och på så sätt tog musikbranschen ett avgörande steg ikapp en tid som sprungit ifrån den i över ett decennium. Några år senare kom Netflix och gjorde det samma för film- och tv-branschen. Nu kan podcastbranschen gå samma väg. Utan att du ens kommer märka det.

”Vänta nu, jag streamar redan mina poddar”, kanske du tänker nu. Och det kanske du upplever att du gör. För att förklara måste jag tyvärr bli lite teknisk. Podcastsdistributionen och poddspelarna är i dag nästan helt och hållet uppbyggda på så kallade RSS-feeder. En enkel metod för att överföra information, som en ljudfil till exempel, men som nästan inte berättar någonting om den som tar emot den. 

Dessa RSS-feeder laddas sedan upp på olika plattformar och via de plattformarna får användarna enkelt tillgång till informationen. Enkelt och hyfsat användarvänligt, absolut. Men för den som vill göra affär av sin podcast blir RSS-modellen snart frustrerande. Moderna annonssystem, betalväggar och så vidare är beroende av att viss information skickas tillbaka till avsändaren. RSS är en enkelriktad trafik och det har hittills hindrat de riktigt stora annonsörerna från att investera i poddmarknaden.

Om podcast som medium ska kliva ur gör det själv-garderoben och bli ett etablerat mainstreammedium så är det här skiftet nödvändigt. När Spotify nyligen köpte podcast­bolaget Gimlet för enorma pengar var det ett statement att streamingjätten menar allvar med sin podcastsatsning. Men det handlar om mer än att bara producera innehåll, Spotify vill ­göra podcasten streamad och i förlängningen förändra hela poddmarknadens infrastruktur, kanske rent av bli som Youtube blivit för video. Om de lyckas återstår att se. 

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.