Modebloggare tvingas jobba i sweatshops

Norska ungdomar tjänar 24 kronor om dagen

Ur norska Aftenpostens webb-tv-serie ”Sweatshop”.

Norska Aftenposten har en web-reality-serie, Sweatshop, där tre shoppinggalna ungdomar får åka till Kambodja för att testa livet för klädernas sömmerskor.

De träffar sömmerskan Sokty, 25 år, som jobbar uppåt tolv timmar om dagen, alla dagar i veckan. Hon tjänar tusen kronor i månaden och har knappt råd med mat.

I början använder ungdomarna ”De är vana vid det” som ett rationaliseringsmantra, men sen får de sin egen lön efter en arbetsdag i sweatshopen: tre dollar var. För pengarna ska de försöka laga mat till en familj. Skamset serverar de en vattnig grönsakssoppa.

Dagen därpå ser de klädarbetare som fredligt demonstrerar för ett par hundra kronors löneförhöjning. Polisen slår ner dem med batonger.

Ungdomarna blir aktivister. ”Ta ansvar för dina arbetare, de här människorna jobbar för dig”, säger Frida riktat till Hennes & Mauritz ägare Stefan Persson, tolfte rikast på planeten med sina 280 miljarder.

Det är lätt att reta sig på ungdomarnas naiva uppvaknanden. Anniken, 17 år, driver en av Norges största modebloggar. Hon möter en kvinna som sytt samma söm varje dag i 14 år. Kvinnan berättar att hennes mamma svalt ihjäl medan hon ammade henne. Anniken bryter ihop och får en insikt: alla människor är lika mycket värda.

Medan svenska SVT kastar licenspengar på ytligheter som Modellpojkar visar Aftenposten att det går att göra underhållningsprogram om ekonomisk orättvisa. Se och lär!

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.