Spotify visste vad de fick med Joe Rogans podd

Företaget går på slak lina mellan kontroversiella perspektiv och publicistiskt ansvar

Rogan eller Young, det är bara att välja. Så såg det ultimatum ut som rockikonen Neil Young formulerade till Spotify, i ett försök att stoppa den desinformation runt covid-19 som spreds i Joe Rogans podd.

Bakgrunden är två intervjuer med en läkare och en vaccinforskare som båda är starkt kritiska till vaccination mot covid-19. Dessa ledde i sin tur till ett öppet brev från 270 sjukvårdsanställda, som kritiserade Rogan för att sprida desinformation. Det brevet blev gnistan som fick Young att agera.

Men det är just detta som är nyckeln till framgång för podden Joe Rogan experience. Jakten på de utmanande perspektiven har etablerat en plattform där han når cirka elva miljoner lyssnare till varje avsnitt. Ibland har det inneburit verkligt spännande samtal, andra gånger har det havererat till rena konspirationsteorier. Bland de över 1 700 avsnitten ryms det mesta. Alltid ofiltrerat och ofta med minimal faktakoll. Det finns ingen direkt agenda men heller inget direkt ansvar.

Det är här det blir problem. När Spotify värvade jättepodden ansågs ett trettiotal avsnitt i katalogen innehålla så pass kontroversiellt eller rent av skadligt innehåll att plattformen tog bort dem. Så man har tagit någon slags publicistiskt beslut i vissa fall. Men det är en slak lina – de avvikande perspektiven är det som gjort podden värd att investera ifrån början. Sedan pandemin startade har vaccin och alternativa behandlingsmetoder varit ett återkommande tema och Spotifys riktlinjer runt just information om covid-19 är minst sagt oklara. Spotify visste vilken podd de köpte. Problemen de har nu har de således betalat dyra pengar för.

I en instagramvideo beklagade Rogan de problem han orsakat Spotify, bedyrade att han varken förbereder sina intervjuer (!) eller gjorde dom av någon annan anledning än att han var nyfiken. Han lovade också att bjuda in andra perspektiv i frågan.

Det kan komma något bra ur det här. Förhoppningsvis leder det till en innehållsdiskussion, bland alla algoritmer. Det påminner oss om att inte att alla perspektiv alltid är lika mycket värda. Och om det inte passar är det också okej att ge långfingret och dra.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.