Därför älskar jag Systembolaget

Det funkar – särskilt för de som inte ska gå dit

Jag älskar Systembolaget. Det finns mycket gott där. Personalen är trevlig, kunnig och tar sig tid. Det är svårt att se att privata alternativ skulle kunna ha samma utbud, kvalitetskontroll och service. Och ändå ropar timbroiterna och andra att staten måste släppa på sitt alkoholmonopol.

En ny undersökning ger dem luft i lungorna. Nationalekonomen David Sundén visar, i strid med tidigare undersökningar, att den svenska ordningen inte alls begränsar konsumtionen.

Forskare och experter på området har ännu inte hunnit värdera Sundéns studie, det ska bli spännande att följa debatten. Men det tyngsta argumentet för Systembolaget kan inte vara att vi ska få ner drickandet överlag, utan att de som dricker för mycket ska slippa konfronteras med alkohol överallt. Ett av mina sista samtal med pappa handlade om hans oro över att inte kunna handla en brödlimpa och tidningen utan att tvingas passera en stapel med tyskt survin i tetrapack.

Systembolaget handlar om solidaritet. Vi som dricker måttligt kan bjussa dem som kämpar med spriten på omaket att gå några steg extra. Det är som vanligt; valfrihetsbabblet är bara till för somliga.

Men argumentet för Systembolaget handlar också om livserfarenhet. Mellan tummen och pekfingret måttar jag upp att de flesta som vill avskaffa Systembolaget är under femtio år. De är säkra på att de för alltid kommer tillhöra de kontrollerade Sancerre-konsumenterna. De som dricker lagom och bara för att det är gott. De tror inte att de någonsin kommer tillhöra de där som tar ett glas extra because I’m worth it: ”Fan vad det varit körigt på jobbet i dag”.

De läser Rebecka Åhlunds Jag som var så rolig att dricka vin med (Natur & Kultur) och Hanna Hellquists självuppgörelse i Dagens Nyheter och tänker, att det där handlar inte om mig. Det kommer aldrig någonsin handla om mig.

Livet är långt och flaskorna oändliga.

Samma människor som annars varnar för populism har i den här frågan inga som helst problem svänga sig med begrepp som ”folk”. Men som vanligt när högern vill avreglera något argumenterar de med en folkvilja som är påhittad. Enligt alla undersökningar som finns är svenskarna nöjda; glasbanken toppar förtroendebarometern för tredje året i rad.

Det finns inget som helst folkligt tryck i Timbros krav att matbutikerna och pressbyråerna ska sälja alkoläsk och zinfandel.

Systembolaget funkar alldeles utmärkt. Särskilt för dem som är intresserade av kvalitetsprodukter. Särskilt för dem som inte ska gå dit.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.