Söderbergs Gertrud blir Hollywoodfru

Moa Gammel Ginsburgs debut är en Metoo-roman med ekon från förra seklet

Av: Cecilia Djurberg

Publicerad:
Uppdaterad:
Skådespelaren och regissören Moa Gammel Ginsburg (f 1980) romandebuterar med en fri tolkning av Hjalmar Söderbergs pjäs ”Gertrud”.
Foto: Patrick Miller
Skådespelaren och regissören Moa Gammel Ginsburg (f 1980) romandebuterar med en fri tolkning av Hjalmar Söderbergs pjäs ”Gertrud”.

Att klassiker nytolkas och skrivs om för att säga något om vår samtid är mer regel än undantag på teatern. När skådespelaren och regissören Moa Gammel Ginsburg nu bearbetat Hjalmar Söderbergs pjäs Gertrud från 1906 till en roman i tre akter har vi redan kunnat höra hennes huvudperson som nutida svensk Hollywoodfru i ett kortare radiodrama från 2018.

Hos Söderberg är Gertrud före detta sångerska, men i Moa Gammel Ginsburgs version är protagonisten en svensk exmodell med skådespelarambitioner och skrivardrömmar. Maken Gustav Kanning är en man med makt, men inte politisk hotshot utan filmproducent på Marvel. När boken börjar är deras äktenskap redan över — för Gertruds del.

I parets stora Los Angeles-villa med mexikanskt hembiträde och utsikt mot Hollywoodskylten ifrågasätter hon sitt privilegierade men kärlekslösa liv. Skriver på ett filmmanus och försöker regissera sin frigörelse från det ytliga rollfack hon fastnat i till en mer intellektuell och självständig persona. Men hon gör klassiska misstag på vägen, eftersom hon ”tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet”.

Precis som i Söderbergs pjäs adopterar Gertrud dessa bevingade ord från ett äldre, manligt författargeni: Gabriel Lidman, som hon inledde en skandalomsusad relation med när hon var 16. Samma höst som alla pratar om Harvey Weinstein dyker Lidman plötsligt upp i LA.

Nu har han skrivit ännu en snaskig bok om relationen med Gertrud och figurerar i svensk press under våldtäktsrubriker. Metoo-drevets logik föranleder samtal från svenska journalister som försöker få Gertrud att säga något citatvänligt, men hon vägrar att låta förenklade ord om makt och underläge läggas i hennes mun.


Gertrud talar och tänker i en realistisk, tillgänglig prosa och Moa Gammel Ginsburg ger sin mänskligt motsägelsefulla romanfigur mer agens än förlagan.
När hon lämnar sin make tror hon att hon går sin egen väg, men trånar som en romantisk lolla efter den unga, heta regissören Erwin Jones och följer varje steg han tar via Instagram.

När en kvinnlig regissör visar intresse för Gertruds manus missar hon mötet eftersom hon prioriterar att ligga med Erwin. Gertrud tror att deras relation är något äkta och att detta manliga geni kommer att förverkliga hennes filmdröm.
Gertruds sorg efter sitt förlorade barn får fint nog också större utrymme än hos Söderberg och Gertrud dövar sin själsliga smärta med hårt sex.


Att Moa Gammel Ginsburg skrev under skådespelaruppropet #tystnadtagning hösten 2017 och fäster en metoo-etikett på sin debutroman kan nog skapa en del förväntningar på skitiga scener från showbiz. Här finns också en sexscen som med en uppkörd champagneflaska illustrerar den komplicerade, sexuella gråzonen. Den hade kunnat bjuda upp till ett fett, feministiskt hämndmotiv, men författaren låter den passera som underlag för reflektion.

Så blir hennes Hollywood-Gertrud en insiktsfull skildring av svårigheten för kvinnor att navigera i en värld som regeras av män och där skönhet, falskhet och fåfänga är vedertagna verktyg för att nå sina drömmars mål.

Publicerad:

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

ÄMNEN I ARTIKELN