Konst für alle hos eljätten

Publicerad 2015-04-16

Konstvärlden drabbad av kommersialisering

Videokonstverket ”Center Jenny” visas i en hemelektronikkedjas butik. Foto: Erik Undéhn

KONST Just nu pågår Stockholm art week, med bland annat högprofilerade konstmässan Market, och den plånboksvänligare lillasyrran Supermarket.

Stockholm fylls också av konst, på nya ställen. Stureplansskärmen visar Marco Brambilla, kurerat av McCabe fine art - samtidigt som på Times square i New York. I Rågsved målar 100 grafittikonstnärer om Snösätragränd.

Konsten tar sig även in i nya rum. Mest otippat är kanske det nystartade galleriet Issues, som visar videokonstverket Center Jenny på alla skärmar i en hemelektronikkedjas butik.

Konstbesökare har vant sig vid att även statliga institutioner som Moderna museet samarbetar med advokatbyråer. Ibland är det än mer uttryckligt: Den som åker till Barcelona hamnar kanske på konstmuseet CaixaForum eller vetenskapsmuseet CosmoCaixa - båda skapelser av banken ”la Caixa”.

I USA, där privata aktörer härjar loss i konstvärlden, har en privat samlare kidnappat Los Angeles konstmuseums styrelse med hjälp av sina ekonomiska muskler. Kan konsten vara helt fri när den sitter så tätt ihop med superkapitalistiska intressen?

Ansvariga bakom Issues framhåller att det inte finns något ekonomiskt utbyte mellan dem och elektronikkedjan.

Kanske ska vi vara glada för sådana här initiativ: konsten kommer fler till del. Ändå lämnar det en besk bismak.

Var går gränsen för när en utvidgning av konstrummet blir en del av konstvärldens pågående kommersialisering? Kanske har först framtiden facit.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln