Landskapande flickor

Den exploaterande blicken stöter på motstånd

Publicerad 2016-12-09

Hyun-Jin Kwak, ”A study of landscape and beauty”.

Skolflickan i uniform är en karaktär som används flitigt av sexindustrin. Vuxna kvinnor med flätor och kort kjol spelar brådmogna flickor med sexuell aptit. En typisk fantasi om kvinnlig underordning, men också om barns erotiska liv. När konstnären ­Hyun-Jin Kwak använder sig av skolflickor i sina fotografier kan hon inte undgå att anspela på denna porriga ikonografi. Men den exploaterande blicken stöter här på ett motstånd och problematiseras.

I serien Girls in uniform har bilderna ofta en hotfull stämning, men våldet kommer inte utifrån utan från flickorna själva. Här skildras anpassning, pennalism, rivalitet och systerskap. Ett fotografi visar exempelvis en initiationsrit där en flicka sitter beredd att få sitt pekfinger stympat. Andra bilder är mer gåtfulla, som den där två flickor står och gräver en grop ute i skogen eller en annan där några slår sönder ett golv med släggor i en fabrikslokal. Gemensamt för dem är att flickorna ger uttryck för en form av olycksbådande vitalitet.

I den nya serien ­A study of landscape and beauty har de uniformsklädda flickorna en mer passiv roll. De har blivit en del av ett vackert koreanskt berglandskap, en mytomspunnen plats som enligt sägnen ska ha magiska krafter. De stramt komponerade motiven och formaten ledder tankarna till klassiska tuschmålningar. Det högupplösta fotografiet ger den enastående platsen en överjordisk prägel. Grönskan, klipporna och vattnet närmast artificiella i sin klarhet. Flickorna är estetiskt utspridda i bildrummet, någon bär på en lykta, en annan sitter och kammar sitt hår.

Det hela bryts av några flickor som ligger på rygg med huvudena nedsänkta i vattenbrynet. De ser ut att vara sammanvuxna med sin egen spegelbild, likt siamesiska tvillingar. Det är motsatsen till ett narcissusmotiv, här förefaller det handla om att hämta kraft ur avbilden i vattnet. En förbundenhet med uråldriga källsprång, som låg de och tankade visdom till sina späda kroppsgestalter.

I utställningen ingår också en skulptur i naturlig storlek av en huvudlös svartklädd flicka. Hon sitter på en stol med ryggen mot betraktaren och sprider en ödesdiger stämning i rummet. En fläck på golvet under fötterna får mig att tänka att hon är en vattendemon som stigit upp ur bildernas flöden och nu vakar över flickorna i landskapet. Kanske skyddar hon dem från onda exploaterande blickar.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln