Dagens namn: Malkolm, Morgan
arrow Mitt under finanskrisen 2008 stoppade Nationalmuseet Zandra Ahls film Nationalmuseum och jag som de själva beställt.
arrow Ulrika blev sjuk efter Venedigbiennalen och har legat hemma och tittat på tv.
arrow När Björn Lövins (1937–2009) installationer Konsument i oändligheten och ”Herr P:s penningar” visades på Moderna museet…
arrow Sedan 2007 har Aftonbladet Kultur bett konstnärer och illustratörer att skapa en helsidesaffisch till 1 maj.
arrow En pandemi, pågående krig och en biennal som äntligen öppnar ett år försenad.
arrow Kan antikrigspropaganda från 1930-talet fungera som en inkörsport till den svenska modernismen?
arrow Vi rapporterar direkt från Venedigbiennalen! Närmare bestämt en liten park strax utanför huvudutställningen ”The milk of…
arrow Ljudsatta grupputställningar är inte så vanligt. Desto vanligare är det att ljudet från olika installationer läcker in i…
arrow Covidstrategin i Finland har varit försiktigare än i Sverige, och möjligen mer framgångsrik.
arrow Japp, det stämmer. Drygt hälften av all konst som säljs på den internationella marknaden är förfalskningar.
arrow Den New York- och Stockholmsbaserade interdisciplinära konstnären Every Ocean Hughes har under senaste månaden visat…
arrow Det finns goda skäl, även för den som inte gillar konst, att åka till Uppsala konstmuseum och ryske konstnären Pavel…
arrow För ett par veckor sedan besökte jag Emanuel Röhss teatrala installation The Belly of the Beast på Göteborgs konstmuseum.
arrow I år slipper vi oligarkerna på Venedigbiennalen. Abramovitjs gigantiska yacht är beslagtagen, Sergej Lavrovs dotter får…
arrow Det pågående kriget i Ukraina analyseras bättre av andra än av mig, men visst kan jag ändå påstå att det hela som…
arrow Torsdagen den 24 februari inleds med nyheten om invasionen av Ukraina.
arrow Under Francoregimen i Spanien fick en gift kvinna inte resa utan sin mans godkännande.
arrow I Stockholm har just två intressanta projekt med utgångspunkt i mellankrigstiden avslutats.
arrow Konstnären Lap-See Lam riktar blicken mot sin egen position i världen och historien.
arrow Nakna vackra unga män i klassiska poser, insnärjda i nät, maneter, fiskar.
arrow Konstsamlingar är komplicerade, åtminstone om de byggs med allmänna medel, för det allmännas bästa.
arrow ”Ska vi ha arbetsgivarkonst nu?” var rubriken på en av debattartiklarna om verket Evig anställning.
arrow Det är med värme jag rullar upp till Salad Hilowles utställning på Galleri 3 i Kulturhuset – denna koloss till byggnad…
arrow Till skillnad från många andra storföretagare som gjort sig en hacka under de svenska rekordåren efter Andra…
arrow På flyget från Arlanda till utställningen Experiences of Oil i Stavanger slår jag upp Dagens industri.
arrow Stahre och Poellinger är mångåriga medarbetare på sina respektive kultursidor.
arrow Redan under natten då Nils ”Einár” Grönberg blev skjuten till döds spreds det foton på honom livlös på marken utanför en…
arrow När Liljevalchs år 2016 fyllde 100 pågick en stor renovering som sedan följdes av den nya tillbyggnaden och allt arbete…
arrow Vad gör vi med erfarenheten från nedstängningen av samhället under pandemin?
arrow Första mötet med Annika Elisabeth von Hausswolffs fotografi någon gång under 1990-talet, kanske i Göteborg, var…
arrow När Leif Holmstrand för första gången får en stor retrospektiv, och för första gången en soloutställning i…
arrow Nyligen sålde jag ett videoverk till en kommunal konsthall. I kontraktet var jag tvungen att uppge upplaga.
arrow När Öyvind Fahlström (1928–1976) använde ordet kalas syftade det på collageteknik.
arrow Nere på Järntorget i Göteborg syns allt oftare patrullerande ordningsvakter.
arrow När Waldemarsudde visar Ett eget rum, en sorts uppföljning till den stora De drogo till Paris som visades på Liljevalchs…
<
1
2
3
4
5
...
25
>