Konsten att minnas

Cecilia Djurberg ser Boken av Gunilla Heilborn

Publicerad 2018-10-03

Louise Peterhoff och Gunilla Heilborn i Boken. Spelas på Dansens hus i Stockholm till 4 oktober

Nobelveckan till ära har koreografen Gunilla Heilborn premiär för sin nya, gestaltade föreläsning om minnet på Dansens hus. Liksom hennes tidigare The Knowledge och The Wonderful and the Ordinary utgår Boken från grundlig research i ämnet.


Heliborn inleder vid ett långbord, under ett standar som gör anspråk på ett nytt Accademia Olimpica. Hon ber om ursäkt för om det kanske blir upprepningar för dem som sett de tidigare performanceverken – med den pedagogiska twisten att repetition är en utmärkt metod för att minnas. Men med sitt underfundiga tilltal och sin lakoniska humor blir Heilborn inte det minsta tjatig.


Louise Peterhoff agerar assistent med uppgift att hålla ordning på ljudteknik och siffror – tydligt skyltade. Med finurliga utvikningar, lätt antydd koreografi och en scenbild där kaktusar på en liten trappa illustrerar hur ett så kallat minnespalats fungerar, tar de sig rappt och smart genom historien om hur människan förvaltat kunskap. Platons oro för nedtecknade minnen i böcker blir en subtil kommentar till dagens informationssamhälle. Likaså dras paralleller från en renässansdebatt mellan förespråkare av minnesbilder kontra rabblande av fakta, till Björklunds katedervurm och flumskolekritik.


En oväntad hyllningsduett till minne av Leonard Cohen blir ett slags manifestation av vikten att hålla ordning på fakta, då allt för fria associationer kan leda till riskfyllt magiskt tänkande. Eller – som här – till väldigt underhållande konst.


Spelas på Dansens hus i Stockholm tom 4 oktober

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.