Norén en humorist

Publicerad 2013-02-11

Skickligt och roligt i ”Demoner” på Stockholms Stadsteater

Sofia Ledarp och Johan Rabaeus i ”Demoner”.

Norén spelas just nu på Stockholms två största scener som ­nästan ren humorist. På Dramaten kan man se Som löven i Vallombrosa som skrockande lustfull ironi över pompöst upplagda Ibsen-aftnar, Dramatenprimadonnan, stjärn­regissören, hela den naturalistiska teaterkonsten samt linnekostymen.

Demoner på stads­teatern har ett mer ­avbitet halvleende. Hansén betraktar ­pjäsens numera folk­sageigenkännbara ­situation: Äldre par ­spelar spel med yngre par en spritgenomlyst natt på lätt distans.

De barnlösa intellekten Franks och Katarinas lägenhet har blivit en bur, en gallerförsedd roterande karusell ­inredd med svartlackerad död lyx, en glittrande speldosa av isblänkande vasst glas, läder och honungsbrun whisky.

Bakom gallren, i burens mitt, ­skymtar friheten: en Grimmgrön skogsglänta med heltäcknings­gräsmatta, och rofyllt vattenblänk. Ja, jag säger ju det, det är inte utan skämtsamhet i varje byggsten som Norén tolkas just nu.

På denna Christian Friedländers omsorgsfullt byggda spelplan ska de bägge samt det unga grannparet delta i social interaktion på två plan: Fraser ska uttalas och samma f­raser ska sedan tolkas. Är de ­sanningar, lögner, kontaktförsök ­eller dödliga angrepp? Och i så fall på vem?

Så långt allt väl i demonernas land, och just här blir Gustaf ­Hammarstens Thomas och Johan Rabaeus Franks försök att fylla och samtidigt trassla sig ur de hopplöst motsägelsefulla mansroller som ­givits dem av deras två fruar något som intresserar alla.

Hammarsten skapar en imponerande liten ­människa som tar upp några oerhört slitna ­vapen för att befria sig. Alla hans försök till lite våld och sexuell erövrartåga blir så tafatta att den man han till sist ­befriat är ett helt meningslöst bygge av poser. Det är skickligt och roligt.

Rabaeus Frank å sin sida utför ­sina ärliga homoerotiska attacker med vad det verkar en enda nödplan framför sig: att aldrig mer interagera med kvinnor.

Länge håller den svala, jazzigt ­ loja attityden till texten. De sista scenernas idé att faktiskt låta ­gestalterna kliva in i den lilla arkadiska trädgården och sitta barfota med tända ljus, korsfästa och sjunga Sinatra för varandra är ­antingen humor som är för avancerad för mig ­eller också ett olycksfall i arbetet.

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.