Vackert och starkt medan bomberna faller

Kiyv-balettens ”Giselle” med stor emotionell närvaro

Publicerad 2022-05-03

Kateryna Kukhar och Olexander Stoianov i Kiyv-balettens turnerande föreställning ”Giselle”.

Det svenska landskapet påminner dansarna om hemma. Det berättar en tolk vid Kiyv Grand Ballet efter första akten av Giselle i Jönköping. Det ukrainska balettkompaniet genomför just nu en solidaritetsturné i skuggan av kriget, med en hjärtskärande tolkning av den romantiska saga som anses vara ursprunget till den klassiska baletten som vi känner den i dag.

Publiken möter en traditionellt målad kuliss som tar oss till ett ruralt 1800-talslandskap. Där träffar bondflickan Giselle, gestaltad av prima ballerinan Kateryna Kukhar, sin stora kärlek Albert – Alexander Stoyanov. I andra akten är Giselle förvandlad till en vilie (huldra), efter Alberts svek. Denne sugs in i en dödsdans av en urstark balettkår, men räddas av Giselles ande som sedan tar farväl för evigt.


Kiyv Grand Ballet är ett gediget kompani, vars dansare visar upp fin teknik, musikalitet och extraordinär inlevelse på alla plan i den flerbottnade legend man illustrerar. Med respekt för traditionen förvaltas Giselle utan att resultatet blir stumt eller irrelevant. Tvärtom är den emotionella närvaron hos dansarna påfallande, inte minst hos Kateryna Kukhar som med lätthet förankrar Giselles känslor och beslut hos publiken.

Hennes samspel med Alexander Stoyanov är en närmast meditativ upplevelse, i synnerhet i andra akten. Tillsammans levandegör dessa makalösa dansare storslagna teman som kärlek, förlåtelse och sorg med till synes små medel. De ger oss en unik estetisk och dramatisk upplevelse. Det är kort sagt enastående starkt och vackert, men det har under våren fått en nattsvart klangbotten.

Kiyv Grand Ballet befann sig i Paris när Ryssland invaderade Ukraina, och dansarna har sedan dess inte kunnat ta sig hem. Man har i stället initierat den nordiska turné som nu pågår i Sverige och vars intäkter går till krigets offer. Att man under valt att ta bort Svansjön från sin repertoar är inte en slump. Genom att i stället ta sig an Giselle, som har franskt ursprung, markerar de ukrainska dansarna att de är konstnärer i egen rätt och att den klassiska baletten också är deras. Och det går inte att ta miste på responsen hos åskådarna på kulturhuset Spira. Till att börja med har Jönköping koll på balettkulturen: applåder och bravorop återkommer så fort dansarna gör något extra. Under applådtacket får till sist en närmast arkaisk känsla av samhörighet ta plats i salongen.


Not: Kiev-balettens turné fortsätter till Halmstad 3 maj, Helsingborg 4 maj, Växjö 7 maj, Eskilstuna 8 maj och Cirkus i Stockholm 9 maj. Fler datum kan tillkomma.

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.