Åkesson vill vara Hulken men är som en död fisk

Margaux Dietz är Voi och Klarnas dröm om journalistik

Publicerad 2022-04-16

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Ah, ungdomar. Detta mytiska folk. Vad gör de? Vad vill de? Och framförallt: Hur når man dem? Varje valår ställs frågorna på vartenda partikansli. Lyckligtvis har sociala medier skapat en ny typ av kändis med så kallad räckvidd rakt in i de unga målgrupperna: influencers. En av dem är dessutom kompis med Ebba Busch.

Om det är därför influeraren Margaux Dietz för andra gången lyckats samla partiledarna till ett intervjuprogram på sin Youtubekanal är kanske osannolikt, men i studion sitter de en efter en genom våren. Lättsam stämning är ledordet.

Först ut var Jimmie Åkesson och snabbt blir det uppenbart att Dietz produktion verkar ha tolkat lättsam stämning som ingen stämning alls.

Gillar roliga strumpor

Dietz är mer intresserad av att ställa följdfrågor om Åkessons strumpor (han tycker om “roliga strumpor”) än om hans politik.

Inte ens när Åkesson på frågan om han ser sig mer som Hulken eller Wonder Woman svarar Hulken undrar Dietz varför. Själv tror jag att det svaret skulle kunna säga mycket.

Åkesson försöker sprida sverigedemokratiska talepunkter, men han lyckas knappt. Mellan frågor om katter och Tinder samt Åkessons tafatta kängor mot Miljöpartiet framstår han som en död fisk. Urtråkig och trött med glansiga ögon.

Alla partiledare får inför programmet ta med sig en personlig sak. Åkesson har tagit med sig sina glasögon. Som han ju alltid har på sig. Han tycker om glasögon, får vi veta. Rafflande.

I Dietz intervju med Nyamko Sabuni får hon åtminstone prata personligt om flykt, sin bakgrund och kriget i Ukraina. Allt avbryts med ett snabbt klipp. In med svängig jazzmusik. Dags för ett viktigare segment där Dietz undrar om det är sant att Sabuni föredrar att dricka vodka med is.

Sedan får Sabuni visa ett “discodansmove”. Intervjun sändes två dagar innan Sabunis avgång. Det var ett annat Youtubeklipp som fällde henne.

Inga följdfrågor

För ett par veckor sedan kläckte Vois och Klarnas VD:ar Fredrik Hjelm och Sebastian Siemiatkowski en idé. Båda var trötta på intervjuer som inte riktigt blev som de ville. På journalister som ställer taskiga frågor eller “inte är smarta nog att förstå”. För Vois del antagligen också på reportage som avslöjat att en rysk oligark är storägare i företaget.

Hjelm och Siemiatkowski ville att journalister, genom en “magisk knapp”, ska rankas efter trovärdighet. En oberoende myndighet ska ordna så att granskade makthavare och VD:ar ska kunna ge långa svar på tal.

Journalistiken Voi och Klarna efterlyser finns redan. Den rullas ut till unga väljare på Margaux Dietz Youtubekanal varje vecka. Dietz skulle toppa Voi:s och Klarnas trovärdighetslista. Inga följdfrågor, inget ansvarsutkrävande, inte ens underhållning. Bara tråkiga strumpor och discodans.