Hoppa till innehållAftonbladetAftonbladet

Dagens namn: Hilda, Hildur

Så lätt slipper du tågförseningar

Trafikverket och SJ i bråk med varandra

Andreas Carlson (KD) satsar hellre på flyg än tåg.

Så fort snöflingorna nudda marken blev det tågkaos. Det är givet varje vinter. Våra tåg och våra spår klarar inte av kylan. Isbildningar på ledningar och dylikt som måste hackas för hand. Vilket skämt. Och det är verkligen inget nytt. Trots att vi har fakta är det bara vartannat långdistanståg som kom fram i tid förra december och januari.

Och som vanligt är det svårt att urskilja vems fel det är, den ena skyller på den andra. SJ menar att det är Trafikverkets fel och vice versa. Båda har rätt och fel. Samtidigt hamnar frustrerade resenärer i kläm.

Gammalt och slitet

Visst är det fel på spåren. De är urgamla och i dåligt skick. Vi har en underhållsskuld av både räls och tåg. Regering efter regering har inte lagt tillräckligt mycket pengar eller i tid för att skulden ska betalas av.

Det kommer delvis hanteras i år. Utöver det oväntade tågkaos kommer också över 1700 olika underhållsarbeten ske. Bland annat slaktas vartannat tåg mellan Stockholm och Göteborg på grund av just renoveringar av befintlig stambana. Det kommer såklart medföra en hel del störningar och innebära en hel del tålamodsprövningar för de resenärerna som drabbas.

Vi har generellt för lite underhåll, vilket gör att satsningarna som görs i år är välkomna. Men eftersatt underhåll kan bara fixas med ännu mer underhåll. Det löser inte problemen i grunden.

Missat chansen

Underfinansieringen gäller också ny räls. Dels är det för trångt på spåren, både privatpersoner och företag försöker samsas om att åka. Det går också för långsamt, vissa sträckor skulle kunna effektiviseras. Det ska inte behöva ta en halvdag att ta sig till västkusten.

Planer på att hantera kapaciteten, minska restiden och frakta ännu mer gods på rälsen fanns. Men planerna på de nya banorna skrotades så fort Andreas Carlson (KD) blev infrastrukturminister. Lite korkat kan man tycka eftersom man på grund av det gick miste om miljarder i stöd från EU. Miljarder som svenska resenärer kunde ha fått ta del av för att åka mer fossilfritt.

Konsekvenserna av att inte investera nu påverkar svenskar i generationer framåt. Och såklart klimatet.

I år kommer det vara tågkaos som avlöser varandra, det har redan börjat. Bråken om vems fel det är redan igång. Om du är trött på tågförseningar, ta flyget. Så lätt är det att slippa. Det är det budskapet regeringen med Carlson i spetsen ger.

Följ ämnen i artikeln