Smala, söta flickor som tar studenten

Som det borde vara. Studenterna på bilden är helt vanliga glada ungdomar som inte har något med textens innehåll att göra.

Hon vandrar över en blomsteräng och den vita klänningen fladdrar i vinden.

Reklamen för Cubus sommarklänning (199 kronor) syns på Hötorgets tunnelbanestation i Stockholm just nu. Flickan med klänningen ler, men hon är mager, låren är smalare än vaderna.

Nere å perrongen visar Lindex en vit sommarklänning med getingmidja (699 kronor). Bakgrunden är sommargrön, flickan tittar blygt ner och ler lite i smyg.

Det är examenstider. Det är därför reklamtavlorna visar unga kvinnor i vitt. Lyckade, leende, supersmala studentskor. Svensk reklam när den är som mest förutsägbar.

Vem syns i reklamen?

I kväll är det reklamgala i Stockholm. Guldägg ska delas ut till den bästa reklamen och samtidigt passar branschen på att utmana sig själv med aktionen #vemsyns. Kampanjen har kritiserats av debattören Sakine Madon som i tidningen Dagens Samhälle tycker att den är gnällig. Vi har ju Zlatan och Ica-Jerry.

Men Sveriges Kommunikationsbyråer har gjort en undersökning av 700 slumpvis utvalda annonser och konstaterar att det är mest kvinnor vi ser i reklamen.

94 procent av kvinnorna var dessutom smala.

87 procent av dem var vita.

Kvinnorna var unga medan männen var medelålders.

100 procent av familjerna var kärnfamiljer.

2 av 1364 personer hade en synlig funktionsnedsättning.

Rynkig kvinna kramas

Den som passerar Hötorgets tunnelbanestation i Stockholm kan dessutom se vemsyns-kampanjen på stora affischtavlor. Det är klassisk reklam med utbytta huvuden och visst är det bestickande att se en äldre rynkig kvinna omfamna en yngre man. Sådant brukar inte gå för sig i reklamens värld.

Det mest beklämmande är dock den vanliga reklamen som hänger mitt emot, på andra sidan perrongen. De smala, vitklädda studentskorna bekräftar bara Kommunikationsbyråernas undersökning.

Smala kvinnor normen

Sakine Madon menar att vi ska glädjas åt de enstaka exemplen, men det är mängden av unga smala kvinnor som sätter normen. En bild som blir extra stark när reklamen numera blandas med journalistiken. Tidningarna ska ju överleva också och varvar nyheter med reklam och plötsligt har allt vi ser ett extra lågt BMI. Allt uppmanar till kvinnlig perfektion, du ska vara smal, vältränad, söt och lite blyg, men också smart och ta studenten.

Och så undrar vi varför unga kvinnor mår så dåligt.

Det är bra att reklambranschen tar diskussionen, vi i medierna borde också ta den. Normer kan krossas. I Sverige kan vi inte ha unga flickor som knaprar Alvedon för att stå ut. Vi måste förklara för dem att kvinnan på blomsterängen inte är en förebild, utan en photoshoppad reklamfantasi och att hon verkligheten är mycket finare.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.