Flyget leder nu resan mot botten

Strejken på Norwegian är en angelägenhet för hela arbetsmarknaden

Sämre anställningsvillkor, frysta löner och försämrade pensionsvillkor. Det är vad Norwegian vill tvinga på sina piloter.

Det blir allt billigare att flyga. Priset för en flygbiljett har i princip legat stilla eller till och med gått ned något under det senaste decenniet. Det har aldrig varit billigare att flyga till New York, Los Angeles eller Rom än just nu.

Men det finns alltid någon som betalar.

Social dumpning

I en stor undersökning som universitetet i belgiska Gent gjort på uppdrag av EU så rapporterar många europeiska piloter att deras arbetsvillkor försämrats dramatiskt under de senaste åren.

Många flygbolag lägger ut flygningar på bolag med sämre anställningsvillkor, piloter blir bemanningsanställda eller tvingas arbeta som egenföretagare som tar tillfälliga uppdrag hos flygbolagen. I vissa fall hyrs piloter in från länder där de är anställda med sämre löner och villkor.

På fina gamla flygbolag som Finnair och SAS har arbetsgivarna drivit igenom avtal som ger sämre pensionsvillkor, längre arbetstider och lägre löner.

I EU-rapporten beskrivs hur i princip alla flygbolag ute på kontinenten slår in på en väg där man dumpar sina anställdas villkor för att kunna möta konkurrensen.

Hur det riskerar att gå ut över flygets systematiska säkerhetsarbete vågar man knappt tänka på. Bolaget Avies har flera gånger låtit bli att rapportera incidenter i luften och fjol hotade Arbetsmiljöverket SAS med vite för att kabinpersonalens arbetsförhållanden var så dåliga.

Inte unikt för flyget

Det är samma antifackliga lågprisbolag som bidragit till att sänka biljettpriserna som bidragit till att sänka flygpersonalen.

– Det är Ryanair som varit loket som drivet den här utvecklingen i Europa, har Svenska Pilotföreningens ordförande Martin Lindgren sagt i en intervju med tidningen Arbetet.

I dag strejkar det norska lågprisbolaget Norwegians skandinaviska piloter. 650 anställda protesterar mot ett sparprogram som ledningen aviserat. För de anställda kommer programmet - om det genomförs - innebära sämre anställningsvillkor än tidigare, frysta löner och försämrade pensionsvillkor.

Som ett svar på strejken har företaget permitterat 800 kabinanställda och försöker bryta strejken genom att hyra in extern personal för att genomföra en del flygningar.

Det som händer i luften är oanständigt, men tyvärr inget unikt för flygbranschen.

På svenska vägar ser vi till exempel en liknande trend.

En forskarrapport från förra månaden visade att nästan 400 utländska lastbilar, framför allt från Bulgarien och Polen, aldrig lämnar Sverige - trots att de ska lämna landet efter en vecka, enligt reglerna. Chaufförerna jobbar för skamlöner, bor på parkeringsplatser och jobbar dygnet runt. Det finns chaufförer från EU-länder som kör gods i Sverige och får 20 kronor i timmen för besväret.

Ett race mot botten

Den osunda konkurrensen blir värre, färre omfattas av kollektivavtal och vi ser hur sociala dumpningen håller på att slå ut svensk åkerinäring och den bidrar till ökade risker i trafiken.

Tendensen känns igen. Olika arbetsplatser spelas ut mot varandra, anställda mot anställda, i ett race mot botten.

Vänsterpartiet har uppmanat regeringen att ställa krav på att flygoperatörer ska ha en hög andel av sin flygpersonal anställd i samma bolag som har drifttillståndet.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) deklarerade i fjol att regeringen kommer inleda ett arbete för att ändra EU:s fördrag så att det slås fast att den fria rörligheten för företag inte kan användas för att kringgå nationella lagar och kollektivavtal.

Det arbetet brådskar.

Samtidigt måste vi - passagerarna - fråga oss om vi verkligen vill flyga med sådana här bolag.

Dessutom måste vi fråga de politiker som är med och driver flygplatser som har avtal med lönedumpande flygbolag om det är en verksamhet de ställer sig bakom.