Putinpriser på diesel räddar inte klimatet

Debatten om dieselskatten visar att vi inte förstår krisen

Sverige ska bli först i världen med ett klimatmål som inte bara mäter utsläppen i vårt eget land. Senast 2045 ska svenska konsumenters nettoutsläpp av växthusgaser vara nere på noll. Det har riksdagens alla åtta partier lyckats enas om i skuggan av storkriget i Europa.

Officiellt ska förslaget presenteras för regeringen i april.

Ärligt talat kan man tycka att det är märkligt att det tagit så lång tid. Varje tänkande människa inser att det inte spelar någon roll alls var på jorden utsläppen sker. Att räkna familjens bilresa till sommarstugan, men inte semestern i Sydostasien är att lura sig själv. Att mäta utsläppen från en fabrik i Småland, men inte den koldioxid som skapas när samma vara importeras från Kina också.

Det går för sakta

Dessutom går arbetet med att sänka utsläppen för sakta. Det konstaterar regeringens experter i Klimatpolitiska rådet i den rapport de presenterade på morgonen.

Att de miljöpolitiker som representerar sina partier i miljömålsberedningen till sist har enats om att konsumtionen ska räknas med är förstås bra. Samtidigt är det omöjligt att inte fundera på vad enigheten egentligen är värd.

Medan miljöpolitikerna funderat över målen på lite drygt 20 års sikt pågår det ju nämligen en politisk debatt om det som händer här och nu. Och den debatten handlar knappast om minskade utsläpp eller att begränsa de klimatavtrycken från vår vardag. Tvärt om.

Jättepaket i måndags

I måndags presenterade finansminister Mikael Damberg ett gigantiskt stödpaket för att lindra Ukrainakrigets effekter på bränslepriserna. Skatten på bensin och diesel sänks tillfälligt under sommaren och hösten. Kostnad, 3,7 miljarder kronor.

Alla bilägare får ett bidrag på 1 000 eller 1 500 kronor beroende på vart man bor. Kostnad, 4 miljarder kronor.

Dessutom skjuter regeringen upp planerade skattehöjningar i framtiden och stoppar planerna på att blanda i mer biodrivmedel i bränslet under nästa år.

Reaktionen från oppositionen har varit den förväntade. För lite och för sent, har det hetat. Moderaterna vill att priset på diesel ska sänkas med fem kronor. Sverigedemokraterna har varit snabba att bjuda över. De vill att priset ska ner med det dubbla.

Priserna är ett samhällsproblem

Chockpriserna på macken är ett samhällsproblem. I samhällsviktiga branscher som transporter och lantbruk kommer företag att slås ut. Och för många familjer gör bränslekostnaden vardagen ohanterlig.

I den akuta situationen vore det omöjligt för politiker att inte reagera. Samtidigt måste vi erkänna att omställningen till en hållbar ekonomi kommer att förändra vardagen. Den kommer att göra transporter och annan konsumtion dyrare. Och den kommer att ställa krav på en rättvisare fördelning och att vi alla hushåller på ett annat sätt än idag.

Och processen måste börja nu, inte om 20 år. Alternativet är en klimatkris ingen kommer att komma undan.

Är svenska politiker redo att säga det till sina väljare? De senaste veckorna ger inte så mycket hopp.