Bromma flygfält borde stängt för länge sedan

Bara bra om det blir en valfråga

Just nu är det tomt på Bromma flygfält.

Beslutet att lägga ner Bromma flygfält borde ha fattats för länge sedan. Att det inte har skett beror nog mest på att ett antal kommunalråd som gillar att flyga till Stockholm har haft alldeles för mycket inflytande över partiet. Kanske också på att det är bekvämt för ministrarna att ha regeringsplanen nära till hands.

Idag kom i alla fall beskedet, på en hastigt inkallad pressträff med miljöminister Per Bolund och infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Argumenten talar egentligen för sig själva. Flygtrafiken måste minska, något annat är omöjligt när vi befinner oss mitt i en klimatkris. En flygplats mitt i staden bullrar och förstör miljön för massor av människor. Dessutom behövs marken för annat, bostäder till exempel.

De planer som finns handlar om en stadsdel med upp emot 100 000 invånare och kanske 30 000 arbetsplatser. Det skulle Stockholm behöva. Och Sverige.

Till det kommer nu också pandemin. Ericssons vd Börje Ekholm säger idag att affärsresandet kommer att minska. Han spår en halvering. En prognos som Trafikverket publicerade häromdagen spår att det kommer att ta åtminstone till 2027 innan flygtrafiken är tillbaka till läget för ett och ett halvt år sedan.

Det statliga flygplatsbolaget Swedavia har redan utrett framtiden för flygplatsen i Bromma, och kommit fram till att den borde läggas ner.
I dagsläget betyder en flytt inte ens några stora problem för Arlanda. Flygplatsen har kapacitet att ta emot trafiken från Bromma.

Det har, precis som miljöminister Per Bolund sa på presskonferensen, aldrig funnits ett bättre tillfälle att äntligen lösa problemet Bromma.

Nu tillsätts en utredning som ska presentera ett färdigt avvecklingsförslag redan i augusti. I klartext betyder det sannolikt att Bromma flygplats kommer att bli en fråga i valrörelsen om ett drygt år. Skulle det bli så är det ingenting Stefan Löfven eller hans ministrar borde beklaga.

En konkret miljöfråga där regeringen vill agera och oppositionen bromsar. En praktisk möjlighet att bygga huvudstaden vackrare och ge plats för fler människor mot möjligheten för direktörer och politiker att landa nästan mitt i staden. Vem vill inte ta den debatten? Särskilt när det företag som sköter flygplatsernas affärer vill flytta.

Det finns egentligen bara en fråga infrastrukturminister Tomas Eneroth kan ha problem att besvara. Varför har det fått ta så lång tid att komma hit?

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.