Benny Fredrikssons livsverk kan krossas

Stadsteatern hotas av stora besparingar

Det var den 17 mars i år och jag hade gått till sängs och skulle sätta på larmet på mobilen när jag nåddes av meddelandet att Benny Fredriksson var död.

Någon vecka innan han tog sitt liv hade vi pratat i telefon och han hade hävdat att han mådde ”efter omständigheterna bra” och jag hade sagt till honom lite irriterat att ”lägg ner den där garden, det är klart du är ledsen”. Mer hade egentligen inte blivit sagt. Vi skulle höras igen snart, efter hans resa.

Han skulle aldrig mer få arbeta och leda Stockholms Stadsteater, Skandinaviens största scenhus som blivit ett med honom, på gott och ont. Här hade hans intresse för teaterkonsten väckts, arbetargrabben från Midsommarkransen. Jag tror det var exakt som Leif Zern skrev i sin runa i DN den 19 mars: ”Stadsteatern var hans öde och i det ögonblick den togs ifrån honom skulle han dö.”

Hans död chockade alla

Benny Fredriksson är död vilket är chockartat för alla, men hans livsverk finns ännu kvar. Frågan gäller nu Stadsteaterns framtid. Ja det heter som neonskylten numera, Kulturhuset Stadsteatern, och det är lika mycket en kommunalekonomisk konstruktion som svårt att uttala. I dagarna pågår utflytten. Scen för scen plockas ner, utsålda föreställningar pausas i väntan på lämpliga spelplatser. Allt verkar lite oklart, trots att flytten var på tapeten redan när jag var styrelseordförande för Stadsteatern 2003-2006. Plötsligt känns inflyttningen till 60-årsfirandet i oktober 2020 hotad.

Det nya centerpartistiska Kulturborgarrådet Jonas Naddebo är en nyliberal som vill göra stora besparingar på Stadsteatern. Hans vision är en kultur som lever helt utan samhällsstöd och bara finansieras via höga biljettpriser och sponsring. Borgerliga politiker brukar gärna vilja det, men verkligheten tar det snabbt ur dem. Att lägga ner eller minska på Stadsteatern är inte populärt vare sig hos stockholmarna eller de inresta som passar på att se Sergelscenernas populära föreställningar när de tar weekend i stan.

Sponsorerna står inte i kö

Inte heller brukar sponsorerna infinna sig vad som än predikas på Timbro. Kulturhuset Stadsteatern får i år 360 miljoner i koncernbidrag och resten betalar vi medborgare med biljettintäkter. Den populära folkteatern vid Sergels torg, har redan en för offentliga teatrar extremt hög biljettfinansiering på 30 procent. Den ska nu öka menar Naddebo, vilket på svenska betyder besparingar och höjda biljettpriser.
När teatern flyttar in igen om två år kommer hyran höjas med 30 miljoner till 110.

Frågan som vilar över borgarna i Stadshuset och styrelsens ordförande Madeleine Sjöstedt (L) är avgörande: Kommer ni att se till att Stadsteaterns verksamhet går skadeslös genom denna flytt som en gång lovades Benny Fredriksson? Kommer ni höja anslagen för driften så att den teater Benny Fredriksson ägnade ett liv åt kan fortsätta?


• Vill du ha våra ledare direkt i ditt flöde? Klicka här och gilla Aftonbladet Ledare på Facebook!


Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.