Diesel kostar 1000 kronor - inte MP:s fel

Omställningen har bara börjat

Dieselpumpens räkneverk passerar 1000 kronor utan att visa minsta tecken på att stoppa. Spottpriset på el slår i taket, i synnerhet i södra Sverige. I slutet på förra veckan noterades ett rekord. För en kilowattimme fick man i torsdags betala 2 kronor och 24 öre.

Det är klart att människor svär, och oroar sig. Men låt oss slå fast ett par saker direkt.

Sverige har höga skatter och hårda krav på inblandning av biodrivmedel. Men det är inte det som får världsmarknadspriserna att stiga eller som skapar brist på bränsle över hela världen. Och det är inte Miljöpartiet eller svensk klimatpolitik som får priset på macken att slå i taket just nu.

Världen hämtar sig

Det beror mer på att världen håller på att återhämta sig och på att producentländer samarbetar. Den som vill hitta någon att skylla de senaste veckornas prisrally på borde snarare leta i Kreml eller Riyadh.

Vattenfall har stängt kärnkraftsreaktor ett och två i Ringhals. Det bidrar till bristen på el i södra Sverige. Men det är inte beslutet att stänga reaktorerna utanför Varberg som skapar bristerna i det svenska kraftnätet. Och det är inte svensk energipolitik som gör att det just nu råder energikris i stora delar av Europa eller att allt fler länder i EU talar om åtgärder mot energifattigdom.

Ryssland igen

Här måste vi prata om Ryssland igen, och om Tysklands beslut att göra sig beroende av Putins gas. Nu skruvas kranarna åt, antagligen för att tysta kritiken mot nästa pipline under Östersjön.

Att somliga politiker faller för lockelsen att börja tala om sänkta drivmedelsskatter eller nya friska kärnkraftverk är inte så konstigt. Dumt är det däremot, eftersom det inte kommer att fungera.

Sänkta skatter på diesel och bensin skulle förstås göra tankningen billigare. Men hur länge? Kraven på minskade utsläpp kommer inte att bli mindre, och priserna kommer att fortsätta uppåt. Lösningen kan bara vara att fortsätta den omställning som pågår.

Varannan bil laddbar

I september var mer än varannan ny bil som såldes laddbar. Det hjälper förstås inte den som ser tusenlapparna försvinna på macken, men det säger något om vart vi är på väg.

Ny kärnkraft skulle ge oss mer el, men till vilket pris? I vårt land kan kärnkraften inte konkurrera, den blir för dyr. Vill vi få bukt med topparna är det nog klokare att bygga ut kraftnätet. Kanske måste vi dessutom begränsa kommuners, lokala opinioner och olika intressens möjligheter att stoppa byggen av till exempel vindkraft.

Det är mindre än två veckor till klimattoppmötet i Glasgow startar. Klimathotet är globalt, men lösningarna kan bara börja i det lokala eller nationella. Det behöver man som tur är inte vara miljöpartist för att inse.