S budgethökar gör så klimatet kraschar

Investeringar kan lösa framtidens utmaningar

Stefan Löfven riskerar att missa tåget för nödvändiga investeringar i framtiden.

Vi sitter på ett café i närheten av Willy Brandt-Haus i Berlin, det tyska socialdemokratiska partiets, SPD:s, högkvarter, jag och Alexander Petring. Det är början av april och värmen är tryckande. Runt Berlin rapporteras om torka och hur sandstormar blivit ett problem. Han är en snubbe i 40-årsåldern i skrynklig skjorta och jeans med ett knivskarpt intellekt och en av SPD-ledaren, Andrea Nahles tongivande rådgivare.

Sågs som ett steg till vänster

Han berättar att när Andrea Nahles valdes var uppdraget att göra partiet redo att inta kanslerposten. Nahles sågs som ett steg åt vänster. De flesta antog att den nya partiledaren skulle ta chansen att göra upp med nedskärningar som hennes företrädare Gerhard Schröder genomförde i början av 2000-talet. Urgröpningarna av trygghetssystemen ledde till en stark försvagning i stöd för partiet. Men Andrea Nahles avvaktade och när hon något år senare ändå gjorde det efterlängtade reningsbadet var det försent. ”Chansen gick förlorad”, säger mitt kaffesällskap. ”Politiska möjligheter är en färskvara.”
Den nya SPD-ledningen kring Nahles har dock insett att partiet måste sätta fart på en politik för investeringar både i klimatomställning och nya jobb. Problemet är att de varit med att skriva in ett förbud mot låneinvesteringar i grundlagen. De tyska budgetreglerna är därmed ännu mer rigida än de svenska, där överskottsmål och utgiftstak mest vilar på mentala låsningar.

Varnar för ny finanskrasch

En som sett igenom detta och inte håller igen på sin kritik är Ann Pettifor som var i Stockholm förra veckan för att lansera sin bok ”Produktionen av pengar” och tala om sina idéer om att finansiera en Green New Deal. Hon är världsberömd för att 2006 ha förutspått den stora finanskrisen genom att studera skuldnivåerna. Nu ser hon hur nästa kris byggs upp och läget är värre än inför 2008. Europa måste börja investera.
Det är andra maj, och jag sitter på ett strandat tåg utanför Kramfors. Mannen som jag snackar med i den minimala restaurangvagnen berättar om verkligheten för de som kör gods på järnväg i vårt land. Underhållet är uselt och enkelspåren dominerar.

Rätt sida om historien ligger på andra sidan utgiftstaket.

Socialdemokratin måste fatta att åtstramningspolitik inte funkar när nästa finanskrasch kommer. Vi måste bygga järnväg och ställa om. Nästa kris är förmodligen också sista möjligheten att ordna en rimlig klimatomställning. Vi har gjort det tidigare. Skapat nya ramar. 2015 gjorde man det för att hantera migrationen. Nu måste en social och ekologisk verklighet få sätta ramarna för ekonomin. 2020-talet avgörs om vi vågar slå ut utgiftstaket och löser vår tids utmaningar. Rätt sida om historien ligger på andra sidan utgiftstaket.
Plötsligt lossnar det, vi rullar vidare och anslutningen norrut har väntat meddelar konduktören glatt. Än är det inte försent, tänker jag medan jag skyndar mot nästa tåg.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.