Nu måste alla ta sitt vaccinansvar

Annars knackar femte vågen snart på dörren

En vaccinatör ger en kvinna en dos vaccin.

Snart är hösten här med jobb, skola och vardagsrutiner. Det blir den andra i raden med corona högst närvarande i våra liv. Visserligen har mer än hälften av Sveriges vuxna befolkning vaccinerat sig med två doser mot Covid19 och närmare 80 procent har fått första. Samtidigt finns det skäl till oro för den pågående fjärde vågen med deltavarianten som sprider sig från semesterfirare som återvänt från utlandsresor.

Sverige har genomfört steg tre av fem vad gäller lättnader av restriktioner. Statsepidemiolog Anders Tegnell håller fast vid sin plan och råder till hemarbete för de som kan september ut. En återgång till arbetsplatserna kräver mycket logistik och planering och bör därför ske i lagom takt.

Smittspridningen ökar långsamt och mest bland unga i storstäder, samma grupp som är sena på bollen med att själva vaccinera sig. Tillgång till vaccin och lediga vaccinationstider finns det gott om och region Uppsala har till och med vaccin över så de välkomnar folk från hela Sverige.

Folkhälsomyndigheten saknar prognos på hur många som kommer att vaccinera sig, men Tegnell vill gärna nå över 90 procent. Sverige har en lång tradition av vaccinationsprogram för barn där täckningsgraden i princip är hundraprocentig. Det är ett tydligt bevis på hur välfärdsstaten skyddar sin befolkning från sjukdomar och är något vi ska vara stolta över.

Därför är det märkligt och nästan obegripligt att vaccinationsviljan sviktar, när alla istället borde ta sprutan inte bara för sin egen skull, utan också i solidaritet med sjuka och äldre. Tveksamheten finns även i andra länder och Frankrike valde därför att utestänga ovaccinerade från en del arrangemang, vilket snabbt ökade antalet vaccinvilliga.

En smitta lämnar aldrig ett halvvaccinerat land och för att ytterligare hålla corona borta diskuteras nu en tredje påfyllnadsdos som ett alternativ nästa år och för riskgrupper kanske redan i höst.

Häromdagen kritiserades kampanjen "Kavla ner" där en PR-konsult med skrämseltaktik avråder från vaccination, en blinkning åt den privata dito "Kavla upp" där kändisar i våras uppmanade till att ta sprutan. Problemet är att det vid den tidpunkten var svårt att få tid och rörigt i regionerna, budskapet gick därför inte hem.

Nu badar man istället i vaccin och då krävs nya kreativa idéer från Folkhälsomyndigheten och regionerna. Rätt målgrupper måste få rätt vaccinationsmotivation. Det ska vara enkelt och tillgängligt att ta sprutan. Vaccinationsbussar finns redan för TBE och det kan vara en möjlighet även här.

För att inte riskera en femte våg är det viktigt att alla tar sitt vaccinansvar.