Dejtingapparna som styr våra liv

Onlinedejting reducerar oss till varor på en marknad, inte bara för företagen som köper och säljer vår personliga information, utan även i relation till varandra. Där vi tidigare träffat människor på riktigt och ofta slumpmässigt kan vi i dag med nästan kirurgisk precision välja våra kontakter utifrån tycke och smak, vare sig det handlar om vad du har mellan benen eller i din bokhylla.

Många hittar kärleken

Missförstå mig rätt. Tinder och motsvarande appar kan vara fantastiska, inte minst för möjligheten att träffa nya människor men också för att många faktiskt hittar kärleken och skapar stabila relationer. Vissa sajter tar sitt uppdrag på stort allvar och lägger stora pengar på forskning för att "knäcka kärlekskoden". Men däri ligger också faran. För företagen bakom dessa tjänster tjänar inte bara pengar genom den reklam de säljer och de tjänster vi själva betalar för. Med massiv datainsamling säljer de vår personliga information till högstbjudande och försöker förutsäga vårt beteende för att bättre kunna styra det.

Men är det så farligt då? Ur ett perspektiv är dagens onlinedejtning bättre än någonsin. Främst för att de har förvandlat en ofta plågsam process där män ofta känner sig ignorerade och kvinnor objektifierade till en mer jämställd process. Genom att fokusera på samtycke, antingen genom manuellt godkännande eller avancerade kravprofiler av vilka som får skicka meddelanden, har några av de största problemen eliminerats. Enkelt och självklart kan tyckas men nytt och revolutionerande för onlinedejting. Men utformningen av de digitala tjänsterna tvingar oss att skapa egna begränsande ramar för vad vi gillar.

Reducerar oss till bilder

Först väljer du en plattform utifrån just deras specialitet, dejtingappen Tinder lägger exempelvis stort fokus på utseende, och därefter går du genom utbudet för att hitta något du tilltalas av. Vet du inte vad du gillar så hjälper mobilappen dig mer än gärna genom att rekommendera ett urval. Men i takt med att dessa varor presenteras som just det, varor på en marknad, ersätter vi det mänskliga i dejting och reducerar varandra till bilder och kortfattade beskrivningar. Vi blir oförlåtande och kraven blir höga. Likt köttfärsen i kyldisken krävs det bara en skönhetsfläck för att du ska kasseras. För på den digitala köttmarknaden är hyllorna alltid fulla av alternativ.

Tekniken är neutral men företagen bakom dem är det inte. Deras effektiva sätt att sälja, paketera och distribuera kärlek på ett sätt som mer liknar snabbkassan i mataffären än dejtning kommer alltid att ske med en baktanke.


Följ ämnen i artikeln