Influencer-drottningen Bianca Ingrossos miljonregn

Unga kvinnor kör om gubbarna i rekordfart

Entreprenören Bianca Ingrosso.

Att berätta om sitt liv i text, bild, konst, film och musik är ett gammalt beprövat försäljningsknep. Strindberg, Bergman och Lundell har alla fallit för metoden.

Dagens unga kvinnliga influencers har dock utvecklat denna förmåga till fullo och når långt fler och tjänar mer än gubbarna.

Expressen rapporterar om att Bianca Ingrossos bolag förra året gjorde en vinst på 202 miljoner. Mycket kommer från försäljningen av hennes sminkmärke. I ett annat bolag samlas intäkter från betalda reklamsamarbeten. Miljonregnet sker samtidigt som 1,2 miljoner personer följer henne på Instagram. Fler än läsarantalet för vilken bästsäljare eller lokaltidning som helst.

Bianca Ingrosso är en förebild för unga tjejer. Ena dagen lyfter hon allvarliga ämnen som ätstörningar och relationsproblem. Andra dagen är det skönhetstips och hundbilder. Allt innehåll är välgjort och inramat med en bitsk humor som ofta syns i TV-serien Wahlgrens värld. Där får man följa tre generationer framgångsrika affärskvinnor. Mormor Christina Schollin, mamma Pernilla Wahlgren och dotter Bianca Ingrosso når på Instagram tillsammans två miljoner personer.

De kan sitt hantverk och producerar helt enkelt en målgruppsanspassad mix som går hem.

Bianca Ingrossos succé visar att det i en patriarkal affärsvärld går att köra om gubbarna. Fler unga kvinnor drar också in stora pengar, men Ingrosso spelar i en egen liga.

Tristessen breder ut sig på Österlen. Tur att någon tar på sig att göra noggranna observationer av väder, fågelliv och den onda omvärlden. Ulf Lundell delar content i sina dagböcker Vardagar. Han är nu uppe i fem delar på sammanlagt cirka 5000 sidor, vilket skulle motsvara ungefär 13 års dagliga inlägg på Instagram.

En sann influencer kränger gärna nödvändiga livstilssprodukter till följarna. I Lundells eget fall sköts det om på galleriet i Simrishamn. Hit vallfärdar män över 40 för att fynda konsertfoton, tavlor och böcker. De vill så gärna identifiera sig med bilden av sin stora idol. I Ulfs eget Ullared är priserna också anpassade för alla plånböcker.

Förlaget vill inte lämna ut försäljningssiffrorna för Vardagar, men de betraktar serien som en succé. Det här med pengar verkar vara känsligt för det äldre gardet. I tidigare rapportering om Lundells intäkter är han dock långt efter Ingrosso.

Bianca Ingrossos framgång är en sann feministisk saga på flera plan. Här har gubbarna något att lära sig om vilket typ av innehåll som går hem. Inte minst om de vill växla upp som affärsmän och börja tjäna pengar på riktigt.