Drönare – hot mot flygresan

27 JULI 2015. Drönare

I veckan som gick kastades Pablo av flygplanet som skulle gå från Göteborg till Stockholm.

Det var flygkaptenen på ­Malmö Aviation-planet som tog beslutet. Pablo och ytterligare en passagerare fick inte följa med. Egentligen var det den ­andre passageraren som gjorde piloten nervös. Den passageraren ville ha sin väska i knät och det får man inte ha under start och landning.

Polisanmält flygbolaget

Frågan är varför kaptenen valde att kasta ut även Pablo som varken kände eller ens satt i närheten av den andre.

Ändå hämtades Pablo av ­vakter, han visiterades bland folk och förnedrades som en misstänkt brottsling. Han som bara skulle åka till jobbet

i Stockholm.

Pablo har polisanmält Malmö Aviation. Han har även varit i kontakt med Diskrimineringsombudsmannen för sannolikt handlade avvisningarna om ren rasism.

Men varför var piloten så ­nervös? Fungerar inte kontrollen av passagerare och bagage på flygplatsen?

Man kan ju undra ibland, när kontrollen av id-handlingar tycks obefintlig. Och varför t­illåts passagerare släpa med sig jätteväskor in i kabinen?

Många faror

Det är bra att den internationella flygorganisationen IATA tagit fram nya regler för mindre hand­bagage. Det finns många faror inom flyget och nedfallande väskor är faktiskt en av dem.

Drönare är ett annat problem som borde göra varje pilot ­orolig. Både Arlanda och Bromma har fått stängas flera gånger för att drönare befunnit sig i luftrummet. Totalt har 15 ­incidenter rapporterats i år ­vilket kan jämföras med åtta ­under hela förra året.

Försäljningen av drönare ökar explosionsartat. För bara några ­tusenlappar kan vem som helst bli ägare till en egen luftfarkost som går att styra med mobilen.

Kräver skadestånd

Det finns flygförbudszoner runt varje flygplats, men uppenbarligen bryter folk mot ­reglerna. För några dagar sedan var ett Lufthansaplan nära att krocka med en drönare ovanför Warszawas flygplats. 108 passagerare fanns ombord. Den 22 ­juli stoppades trafiken på Arlanda under en halvtimme sedan en pilot sett en drönare i luften.

Flygplatsbolaget Swedavia överväger att kräva skadestånd av de drönarförare som flyger ­i skyddat luftrum. Det är nog det enda raka, låt det svida, låt dem betala de miljoner det kostar att stänga ner en flygplats. Flyget måste vara säkert för alla som vill åka från till exempel ­Göteborg till Stockholm.