Skattepengar används för vinstpropaganda

Den 19 januari fick friskolekoncernen Academedias drygt 12 000 anställda en liten pamflett från sin arbetsgivare. Det berättar två av bolagets lärare i en debattartikel i tidningen Arbetet. I några korta rader delar koncernledningen med sig av sina synpunkter på en av de mest brännande politiska frågorna i tiden, nämligen välfärdsföretagens vinster.

Det låter som det brukar när friskoledirektörer eller vettskrämda borgerliga politiker får prata om Ilmar Reepalus förslag till vinstbegränsningar.

Blir det verklighet är det slutet för valfriheten, långsiktigheten och möjligheten att driva en stor och fin friskolekoncern som Academedia, får vi veta.

Tröstens ord

Academedias ledning har dock några tröstens ord till sina anställda. Friskolelobbyisterna har varit framgångsrika och har nu en riksdagsmajoritet bestående av Allianspartierna och Sverigedemokraterna i sin hand. Regeringens förslag kommer att röstas ner, och att det alls hamnar på riksdagens bord beror bara på att Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet vrider om armen på ministrarna.

Det är på den nivån de politiska analyserna från välfärdsprofitörerna brukar hålla sig. Inte ett ord om att en massiv majoritet av svenska folket tycker att det är fel med privata vinster i välfärdsverksamhet som till 100 procent betalas med skattemedel. Inte ett ord om konkurser eller betygsinflation, eller om ett skolsystem där marknadsföring i bland tycks gå före utbildningsresultaten.

En annan tolkning av det politiska läget vore väl att säga att de privata utbildningsföretagen räknar med att kunna fortsätta att göra vinst tack vare ett effektivt lobbyarbete mot Sverigedemokraterna. Och det alldeles oavsett vad svenska folket tycker.

Lobbyarbetet fortsätter

Nu fortsätter Academedia sitt lobbyarbete. Ingen lojal anställd ska behöva tvivla på vilken åsikt deras arbetsgivare förväntar sig av dem, eller hur det borde påverka deras politiska hållning. Det tycks vara det underförstådda budskapet i brevet från januari.

Svenska arbetsgivare brukar hålla sig för goda för att försöka pressa på sina anställda partipolitiska åsikter.

På cheferna - på en vanlig skola hade man antagligen talat om rektorer - är kraven ändå högre. De kommer att utrustas med ett “informationspaket”, för att på bästa sätt kunna representera koncernen.

Det är förstås skattebetalarna som får stå för kalaset.

Det är den lilla detaljen Academedias äger och de andra välfärdsoligarkerna gärna hoppar över. Deras verksamhet finansieras till 100 procent av skattemedel. Det gäller även de politiska påverkanskampanjerna.

“Vi ska ha fokus på vårt uppdrag”, skriver Academedia i brevet till sina anställda.

Frågan är vad det betyder. Bästa möjliga undervisning för varje skattekrona, eller rejäl avkastning åt ägarna?

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.