Sabunis öppna dörr möter lobbyisterna

Risken är att man fattar förhastade beslut

Uppdaterad 2020-12-08 | Publicerad 2020-12-07

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

När Nyamko Sabuni för ett och ett halvt år sedan skulle presentera sig själv och sitt partis nya kurs i Almedalen hade hon med sig ett enda konkret förslag. Hon krävde en kommission för att elektrifiera tunga transporter.

En kommission?

Knappast det avstamp liberaler runt om i landet hade hoppats på. Den nya partiledaren var dock entusiastisk efter sina mått. Särskilt engagerade elvägar, alltså tekniker för att lastbilar på särskilda vägar ska kunna laddas under färd.

I dag vet vi att utspelet till stor del formulerats av lastbilstillverkaren Scania och lobbyisten Johan Jakobsson. Händelsevis samme man som i praktiken placerade Sabuni på partiledartronen. I dag arbetar Jakobsson åt Svenskt Näringsliv.

Sabuni fick sin kommission

Vi vet också att Sabuni fick sin kommission. Sedan i oktober leder infrastrukturminister Tomas Eneroth en imponerande samling direktörer som ska ge regeringen råd för att elektrifiera Sveriges tunga transporter.

I uppdraget till kommissionen har elvägarna fått en mycket framskjuten roll. Det var ju så Jakobsson och Scania ville ha det.

Tydligen konkurrerar just nu väg 73 mot Nynäshamn med E20 utanför Örebro om att bli landets första elväg.

Det vi inte kan veta är om det är en så bra idé. Sveriges andra tillverkare av lastbilar, Volvo lastvagnar, tror inte det.

Till Sveriges Radio sa chefsingenjören Henrik Engdahl nyligen att han tvivlar på att elvägar är det bästa sättet att använda samhällets pengar. De kommer trots allt bara att vara en liten del av vägnätet där man kan bygga in laddmöjligheter.

Annat gör kanske mer nytta

Dessutom kommer en sådan satsning att binda stora resurser. Andra åtgärder, som laddstolpar för lastbilar, skulle kanske skapa mer klimatnytta.

Volvo ligger långt framme när det gäller lastbilar med batterier. Det första medeltunga fordonet levererades redan förra vintern. Nu ska också större lastbilar produceras. Det påverkar säkert åsikterna i Göteborg.

Scania i Södertälje satsar också eldrivet, men hoppas uppenbarligen mer på att kunna ladda under färd.

Så vad är slutsatsen när det gäller elvägarnas framtid? Det kan vi faktiskt inte säga. När experterna - två av världens bästa lastbilstillverkare - kommer till olika slutsatser ska man nog inte vara så tvärsäker.

Däremot kan vi säga något annat. I just sådan här frågor borde politiker och politiska partier vara extra noga med att inte låta lobbyintressen ta över styråran. Annars är risken stor att man inte bara fattar förhastade beslut och förstör pengar, utan dessutom står i vägen för utvecklingen av framtidens riktiga teknik.

Sabunis parti kan inte få vara en bakdörr där starka intressen kan kliva rakt in i regeringsarbetet.