Ta regeringsplanet till Köpenhamn, Löfven

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

LEDARE

ID-kontollerna var en desperat åtgärd.

Det går inte att försvara att id-kontrollerna fortsätter utan att Stefan Löfven och Lars Løkke Rasmussen prövar alla medel för att hitta en bättre lösning.
Foto: Björn Lindahl
Det går inte att försvara att id-kontrollerna fortsätter utan att Stefan Löfven och Lars Løkke Rasmussen prövar alla medel för att hitta en bättre lösning.

Tågtrafiken mellan Malmö och Köpenhamn har råkat ut för ett mindre haveri. Enligt Skånetrafikens biljettsiffror har antalet resande i januari minskat med 1 500 personer, varje dag. DSB:s uppskattning pekar på att det kan vara ännu fler.

Antalet passagerare på tågen över sundet är tillbaka på samma nivå som 2007. Nio års utveckling har gått förlorad på bara en månad. Och orsaken är inte svår att gissa, det handlar om id- och passkontrollerna.

En förlustaffär

Passagerarna gillar inte att resan nu tar längre tid eller att de tvingas byta tåg för att få sina id-kort kontrollerade. Några tar bilen, antalet fordon på bron har ökat med över 400 per dygn. Andra stannar hemma.

Och utvecklingen kan mycket väl fortsätta.

Det borde bekymra alla som bryr sig om södra Sverige av åtminstone tre skäl.

För det första betyder förstås färre passagerare lägre inkomster för bron och för de bolag som trafikerar den. Det är allvarligt nog. Brobygget ska betalas med trafikavgifter och hittills har det gått utmärkt. Men det förutsätter förstås att passagerarna fortsätter att resa.

För det andra innebär färre passagerare på tågen alltså fler bilar på bron. Det ger en del inkomster till brobolaget, men betyder samtidigt större utsläpp, sämre miljö och ytterligare ett tillskott till trafiken på båda sidor om bron.

Det känns ärligt talat inte särskilt 2016.

Ändå uppstår förstås den stora samhällsekonomiska förlusten om integrationen av Öresundsregionen skulle stanna av. Pendlingen över sundet ökar möjligheterna för människor att hitta ett jobb där de kan utvecklas och använda sin potential. Den ökar förutsättningarna för företag på båda sidor om Öresund att hitta den personal de behöver för att verksamheten ska växa.

Desperat åtgärd

Det är sådant som skapar arbetstillfällen och skatteinkomster.

Och då har vi ändå inte talat om allt integrationen mellan Malmö och Köpenhamn kan göra för livskvalitet, kultur och annat.

Att skapa nya mönster tar tid för människor. Bygget av en ny region sker inte över en natt. Men det kan gå på en natt att riva ner det som byggts, och det är precis det vi ser hända på Öresundsbron.

Id-kontrollerna var en desperat åtgärd av en mycket pressad regering. Det går att förstå, och kanske till och med försvara.

Men det går inte att försvara att åtgärden fortsätter utan att på högsta nivå pröva alla medel för att hitta en bättre lösning.

Det är kanske dags för Stefan Löfven att ta regeringsplanet till Köpenhamn och verkligen diskutera saken med sin danska kollega Lars Løkke Rasmussen.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Ingvar Persson

Publicerad:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.