Guldregn över bilister eller billiga busskort

Dags för Damberg att bli lite mer tysk

I sommar kommer tyskarna att få billig kollektivtrafik.

Putin har fått tyskarna att ställa bilen och hoppa på bussen.

Tänk att det skulle till ett krig i Europa innan sänkt pris på kollektivtrafik används som ett politiskt verktyg. Visserligen för att minska beroendet av rysk olja, men ändå.

Klimatet bryr sig inte om varför, bara att vi minskar vårt bilåkande.

Under sommaren kommer tyskarna och glada turister kunna resa runt i landet med buss, tåg och spårvagn för nio euro i månaden. Det är ett pris som är reducerat med 90 procent.

Det tyska parlamentet vill verkligen få folk att ändra beteende för att landet ska ta sig så henskinnat genom den pågående energikrisen.

Krävs politisk vilja

Det är fantastiskt vad politiken kan göra när den verkligen vill. Men varför har den här typen av förslag inte dryftats tidigare? Nu var det Putins krig i Ukraina som var katalysatorn. Men det var ju knappast igår som polletten trillade ner och man lade ihop ett plus ett mellan ett varmare klimat och koldioxidutsläpp.

Liknande förslag skulle kunna ha införts för länge sedan, även i Sverige.

Det billiga tyska resekortet slår dessutom tre flugor i en smäll. Förutom att minska tyskarnas beroende av rysk olja och den positiva effekten på landets koldioxidutsläpp så finns här en klassaspekt.

Det är sant att det är dyrt att åka bil med dagens bränslepriser. Men man talar desto mindre om att det många gånger är billigare att åka bil än kollektivt. Under tjugotalet har prisökningen i kollektivtrafiken varit dubbelt så stor som den för bensinpriset.

Var är revolten mot de höga busspriserna? Var är varselvästarna och de arga facebookgrupperna som ger politiker skrämselhicka när det vankas val?

Pengaregn över svenska bilister

Det billiga tyska resekortet bör jämföras med svenska regeringens pengaregn över bilägare tidigare i våras. Tusen kronor till alla bilägare och en extra femhundring till boende på glesbygd. Oavsett hur mycket bilen användes. Det var stommen i regeringens drivmedelskompensation.

Visst har många drabbats hårt av de skyhöga bränslepriserna, särskilt i glesbygdsområden. Men pengaregn över bilägare blir bisarrt med tanke på hur lite som görs för att uppmuntra att fler ställer bilen och hoppar på bussen eller tåget.

Tyskland visar vägen framåt med sina billiga resekort. Nästa gång hoppas vi bara att det är en aktiv klimatpolitik som är anledningen.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Följ ämnen i artikeln