Dagens skola handlar för mycket om klass

Varenda unge ska ha rätt till ett gott liv

Skolan, segregationen och framförallt skolans likvärdighet för alla elever är uppe på tapeten igen. Anna Ekström har fått en ny utredning på sitt bord.

Under måndagen tog utbildningsminister Anna Ekström emot en ny utredning om skolan. Coronapandemin gjorde att utredningen fick lämnas över digitalt, men även utan en papperslunta blev en sak tydlig: likvärdigheten i det svenska skolsystemet är äntligen tillbaka i debatten.

I nuvarande system har segregationen och ojämlikhet ökat lavinartat. Svensk skola ger inte längre alla barn lika livschanser. Det är därför glädjande att utredningens förslag är rejäla.
 

Gör om skolvalet

Bland annat vill utredaren stöpa om det fria skolvalet. Det ska göras i ett gemensamt system där alla skolor ingår. Urvalskriterierna ska vara tydliga och göra det lättare för skolorna att ha blandade elevgrupper.

Dagens segregation gör läget till det motsatta: rika barn från studievana hem går på vissa skolor. Fattiga barn från studieovana hem går på andra och får inte det stöd de behöver för att klara skolan. I praktiken berövar systemet vissa barn från att leva fullständiga liv, plugga vad de vill och tryggt etablera sig på arbetsmarknaden. Mot dessa barn är systemet ett svek. För föräldrarna som i dagens system gör aktiva val för sina barn är det hela ändå en synvilla. Få får platserna man önskat och köerna ringlar långa till vissa skolor, även där barnets syskon redan går.
 

Kommunerna behöver pengar

Staten ska ta ett större ansvar för de svenska skolorna och i samband med det behöver statsbidragen göras om, enligt utredaren.

I dag har kommunerna det yttersta ansvaret för alla elevers skolgång. De måste erbjuda plats till kommunens barn – medan friskolorna som får skolpengen utefter samma villkor som kommunen har långt ifrån samma ansvar. Ofta är det också i friskolorna de minst resurskrävande eleverna går. Och går lönsamheten ned, och elevunderlaget blir mindre, då kan friskolan helt enkelt bomma igen. Kommunerna bör därför kompenseras ekonomiskt för ansvaret de enligt lag måste ta.

Det svenska skolsystemet får aldrig vara något annat än likvärdig och kompensera för olika elevers skiftande hemmiljöer. Ingen väljer vart man föds. Genom skolan kan man ändå få chans till ett bättre liv och till att helt enkelt kunna leva ut sina drömmar. Det ska varenda unge ha rätt till.

 

Du kan chatta med Lotta Ilona Häyrynen. Chatten öppnar 09.00 men du kan ställa dina frågor redan nu.

Chatta med ledarredaktionen

Denna chatt är stängd.

  • Lotta Ilona Häyrynen
    28 april 2020

    Nu är det dags för mig att avsluta chatten! Det går fort när man får så många frågor och bra inspel. Jag hoppas ni får en fortsatt trevlig dag allihop!

  • 28 april 2020

    Är du sosse?

    Borgare

    Tjena Borgare, Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk, så det ligger ju lite i min arbetsbeskrivning att åtminstone luta ditåt. 

    Lotta Ilona Häyrynen
  • 28 april 2020

    Håller verkligen med om att systemet behöver att ses över! Vill påpeka att detta inte endast en fråga om klass. Vi är två högutbildade föräldrar som valde att flytta från Stockholm till en mindre stad när barnen var i 5-årsåldern. Det innebar att vi i den nya staden inte fick in barnen på några av de privata skolorna som ligger närmast oss, då andra barn stått i kö sedan de föddes.

    Åsa

    Helt sant! Bra påpekande. 

    Lotta Ilona Häyrynen
  • 28 april 2020

    "Dagens segregation gör läget till det motsatta: rika barn från studievana hem går på vissa skolor. Fattiga barn från studieovana hem går på andra" Blir inte det samma sak utan skolval, fast mer? Rika barn bor fortfarande på Söder eller Danderyd, fattiga i Vårberg. Den enda möjligheten för Vårbergsbarn att få gå i skola i stan är om föräldrarna har råd att byta lägenhet?

    Nyfiken

    Segregationen är ett problem för hela samhället, absolut, särskilt i storstadsområdena. Men utredningen föreslår alltså -inte- att skolvalet ska avskaffas, utan göras om så att alla deltar på lika villkor. 

    Lotta Ilona Häyrynen
  • 28 april 2020

    Att bunta ihop elever med olika förutsättningar känns kontraproduktivt om man vill få ut det mesta av eleverna. Just för att en motiverad elev behöver annat stöd än en omotiverad. Precis som en elev med inlärningssvårigheter behöver ett annat stöd än en elev som har lätt för sig. Alla behöver dock utmanas och tillåtas utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

    Lars

    Forskningen säger annorlunda. Studiemotiverade elever missgynnas alltså inte av att gå i icke-segregerade skolor. Men a och o är ju exakt det du skriver: Elever ska utmanas och få utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Mycket viktigt. 

    Lotta Ilona Häyrynen

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.