Medan S kör presidentkampanj, skräms M med serievåldtäktsmän

Högern vill vinna valet genom att göra dig rädd

Socialdemokraterna sätter upp 50 000 valaffischer om brottsbekämpning, bättre pensioner och att slopa marknadsskolan. Oavsett innehåll, så är Magdalena Andersson alltid med på bilden.

Magdalena Andersson (S) är Sveriges mest populära politiker. Statsministern uppskattas också bland många väljare som röstar på partier som inte vill ha henne som statsminister.

När partisekreteraren Tobias Baudin presenterade Socialdemokraternas slutspurtskampanj tryckte han på Magdalena Anderssons kompetens, handlingskraft och förmåga att hitta lösningar på samhällsproblem.

Personfokus

Partiet sätter upp 50 000 valaffischer om brottsbekämpning, bättre pensioner och att slopa marknadsskolan. Oavsett innehåll, så är Magdalena Andersson alltid med på bilden.

Budskapet är övertydligt – om man vill ha kvar Magdalena Andersson som statsminister ska man rösta på Socialdemokraterna.

Den som väntar på besked om vilka stenar partiet vill lyfta för att bryta rekryteringen till gängen, får vänta till valmanifestet.

”Överens om att avskaffa mängdrabatt för serievåldtäktsmän” står det på en av de affischer M nu sätter upp på affischtavlor och busskurer runt om i landet.

Skrämselpropaganda

Om S-kampanjen visar likheter med ett amerikanskt presidentval, så påminner Moderaternas affischer mer om en urartad diskussionstråd på Twitter eller Flashback.

”Överens om att avskaffa mängdrabatt för serievåldtäktsmän” står det på en av de affischer M nu sätter upp på affischtavlor och busskurer runt om i landet.

Den moderata partisekreteraren Gunnar Strömmer stoltserar med att vara överens med SD och sina mindre samarbetspartier om elva punkter man antingen vill eller inte vill göra.

I listan på förslag och icke-förslag finns kreativa nyord som ”förnedringsrånar” och ”tvångsbussning”. Ord som väcker negativa känslor såsom rädsla och oro.

Moderaterna vill att väljarna ska hålla regeringen ansvarig för att gängkriminella skjuter varandra till döds och att Putins krig lett till höjda elpriser. Och på så sätt få dem att tänka att det behövs en ny regering för att ”få ordning på Sverige”.

Därutöver så bluffar Moderaterna och säger att S kommer återinföra fastighetsskatten. De följer den beprövade taktiken att upprepa en osanning gång på gång tills människor tror att den är sann.

Kontrasten är stor mellan de socialdemokratiska landsmoder-bilderna och de ansiktslösa moderata affischerna.

Landsmoder och ansiktslösa bilder

Kontrasten är stor mellan de socialdemokratiska landsmoder-bilderna och de ansiktslösa moderata skrämselaffischerna. Och lika stor är skillnaden i själva kampanjerna.

De socialdemokratiska valarbetarna sätter på sig kampanjvästarna och ger sig ut för att prata med väljare i trapphus och villaträdgårdar. Man har redan haft 200 000 samtal, och nu höjer man växeln.

De mest entusiastiska kampanjarna på högerkanten möter i stället väljarna online. Och de har gjort det outtröttligt i flera år, för att sätta bilden av ett land i sönderfall.

Tydliga alternativ

När detta skrivs är det 37 dagar kvar till valdagen.

På ena sidan står ett mitten-vänstersamarbete ledd av Magdalena Andersson, som väljarna vet kan ta ansvar när det gäller.

På den andra står ett höger-högersamarbete där det inte är någon som vet om det är Ulf Kristersson eller Jimmie Åkesson som sitter i baksätet.