Hoppa till innehållAftonbladetAftonbladet

Dagens namn: Hilda, Hildur

Bromma flygplats är en ekonomisk katastrof

Hela 90 procent av flygtrafiken försvinner

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD)

Striden om Bromma flygplats har pågått länge, men i dagsläget är det bara infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) som står kvar i boxningsringen.

De som är för flygplatsen brukar argumentera för att den ligger närmare citykärnan. Medan den andra sidan poängterar buller, bostäder och säkerhet.

Nu ställer Swedavia, det statliga bolaget, krav på besked från regeringen om att lägga ner.

– Jag skulle vilja ha det så snart som möjligt, säger vd Jonas Abrahamsson till Dagens Nyheter.

Swedavia bygger ut Arlanda men tvingas fortsatt betala för Bromma trots att majoriteten av trafiken försvinner efter årsskiftet. Det är inte ekonomiskt hållbart för bolaget. Bromma läcker pengar som ett såll.

Swedavia nästan bönar och ber ministern om att avsluta avtalet som slöts 2008 och löper till 2038.

Nya vanor

För det är nästan ingen som vill ha kvar Bromma flygplats. Utredning efter utredning har konstaterat att ju förr Bromma flygplats läggs ner desto bättre. Swedavia, som hyr marken från Stockholms stad, gör själva bedömningen att det inte är ekonomiskt lönsamt med flygplatsen. Bland annat på grund av att svenskarnas flygvanor har ändrats. Inrikesflyget ökar inte. Svenskar vill hellre utomlands när de tar flyget.

Men Andreas Carlson (KD) klamrar sig fast vid Bromma flygplats med näbbar och klor.

När andra flygplatser återhämtade sig efter pandemin, gjorde Bromma flygplats inte det alls. Folk flyger mindre i allmänhet – men i synnerhet från och till Bromma.

Går vidare

Även BRA flyg har insett att det är dött. De tog tidigare under hösten beslut om att flytta alla sina flyg till Arlanda. Hela 90 procent av flygtrafiken försvinner då från Bromma flygplats. Även andra flygbolag har lämnat.

Och Stockholms stad, som länge velat avsluta avtalet, har fattat beslut om att inte förnya avtalet som löper ut 2038.

De vill hellre börja stadsutvecklingen på platsen. Det handlar om att ta ansvar för framtida generationer, ta itu med både den segregation och trångboddhet som Stockholm präglas av.

Det är orimligt att stockholmare ska betala för en olönsam flygplats som allt färre reser från och som dessutom hindrar bostadsbyggandet.

Och det är inte bara det rödgröna majoritetsstyret i Stockholm som vill avluta avtalet. Även Liberalerna och Centerpartiet har fattat beslut om att lägga ned flygplatsen.

Det är dags att också Andreas Carlson släpper taget.

* Det stod tidigare i texten att regeringen flyger från Bromma. Korrekt är att statsflyget är baserat på Arlanda.