Göran Johansson säger tack och adjö

När Göteborgs kommunalråd Göran Johansson (s) i går meddelade sin avgång fungerade Volvos varsel som fond. Det är svårt att föreställa sig Göteborg utan Göran Johansson. Nästan lika svårt som att föreställa sig staden utan Volvo.

Att ett tronskifte varit på gång har stått klart länge. Senast i januari måste en efterträdare finnas, var beskedet i går. Mona Sahlin och många andra pekar ut Anneli Hulthén som den mest troliga kandidaten. Hon är socialdemokraternas andranamn i kommunen och har redan plats i partistyrelsen.

Göran Johanssons besked sammanfaller med nya varsel i den krisdrabbade bilindustri som dominerar Göteborgs näringsliv. Det leder till frågan om vilket arv Göran Johansson lämnar efter sig. Är Göteborg rustat för att möta ännu en strukturomvandling?

Den som ställer sig vid packhuskajen i Göteborgs hamn ser spåren efter den stora krisen på 1970-talet. Med varvsnedläggningarna försvann tusentals jobb och det tog över ett decennium för staden att hämta sig.

Från packhuskajen syns också en del av den moderna omvandling av Göteborg som Göran Johansson förmodligen kommer att bli ihågkommen för: södra och norra Älvstranden, Göteborgsoperan och Lindholmen. Från hamnen leder Johanssons evenemangsstråk via Avenyn till Universeum och Liseberg. Industristaden blev också en turist- och kunskapsstad.

Den omtalade Göteborgsandan, en förutsättning för stadens snabba omvandling, innebär ett tätt samarbete mellan politik och

näringsliv. Alltför tätt, menar kritikerna, som klagar över osund maktkoncentration. Viktiga beslut fattas i en liten krets.

Listan över Göran Johanssons uppdrag är mycket lång, det finns knappt en kommunal bolagsstyrelse han inte sitter i. Kritiken mot honom har också handlat om en hård manlig jargong och flera olyckliga uttalanden om flyktingar.

Ändå är Göran Johansson en ovanligt populär politiker. Den vanligaste förklaringen är lojaliteten med hemstaden. Efter en konflikt med dåvarande försvarsminister Leni Björklund om nedläggningen av regementet Amf 4 lämnade han socialdemokraternas verkställande utskott.

När de fyra borgerliga partiledarna nyligen presenterade regeringens infrastruktursatsningar i Göteborgs hamn var Göran Johansson inte inbjuden. Förmodligen var det en pr-miss. När journalisterna nådde fram till stadshuset hade Göran Johansson bara gott att säga om Reinfeldts tåg- och vägprojekt.

En av landets starkaste kommunpolitiker säger tack och adjö. Volvos varsel och Göran Johanssons besked skvallrar om ett epokskifte.

Följ ämnen i artikeln