Ygeman ville stänga bron och något dog

Danmark är en port mot världen

I förra veckan kom plötsligt en märkligt otidsenlig nyhet. Trafikverket och den danska motsvarigheten Vejdirektoratet har räknat på kostnaderna för två nya tunnlar under Öresund.

Danska Helsingör skulle enligt planerna bindas samman med Helsingborg med en väg- och en tågförbindelse. Trafiken skulle kunna släppas på om knappt femton år.

Rapporten kommer till slutsatsen att projektet är genomförbart men olönsamt. Järnvägen skulle helt enkelt dra in för lite pengar, delvis därför att tunneln bara kommer att kunna användas för persontåg. Lutningen blir för stor och rälsen på den danska sidan är inte anpassad för tunga godståg.

Ett lite nedslående resultat kan man tycka. Ändå blev jag upprymd över att det plötsligt alls talas om något annat än stängda gränser, karantän och reserestriktioner. Det har varit mycket av den varan på senare tid.

Fasta förbindelser över Öresund är – tillsammans med skattesatser och kärnkraft - basföda i svensk politik. När bron mellan Malmö och Köpenhamn diskuterades under 1980-talet ska jag erkänna att jag tillhörde motståndarna. Ingen kan ju "tura på en bro". Dessutom hade somliga redan då insett att biltrafiken behövde minska.

Det var rätt om bilarna, men i sak hade jag fel. Bron har inneburit enormt mycket för arbetsliv, kultur och ekonomi i hela sydligaste Sverige. Och den har fört Sverige närmare världen. Det är ingen liten sak. För många svenskar har Själland alltid varit ett slags port där allt har verkat lite enklare. Elefantöl, smørrebød och allt det där.

I något urgammalt pass tror jag till och med att det finns en dansk stämpel

Jag vet inte hur många gånger jag passerat sundet, i tåg och bussar, på motorcykel eller i bil. Många gånger är det, på väg till Danmark eller vidare mot kontinenten, och varje gång är just den här gränspassagen speciell.

I något urgammalt pass tror jag till och med att det finns en dansk stämpel. Jag fick förstås be tulltjänstemannen sätta dit den.

När Anders Ygeman i december 2015 hotade att ställa sig på bron och stoppa trafiken var det något vackert som dog.

Nu räcker snart inte Öresundsbron till längre. Trots restriktioner och tidens nationalistiska strömningar i politiken är trenden tydlig. Människor vill röra sig över gränserna och handeln kommer att växa. Om mindre än tio år öppnar tunneln mellan danska Rødby och tyska Puttgarden.

Det knyter Norden närmare resten av Europa. Trycket på förbindelserna över Öresund kommer att öka.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth var försiktig i förra veckan. De upp emot 20 miljarder kronor som enligt rapporten fattas är inga småpengar. Ändå inbillar jag mig att han också kände en smula glädje över att vi nu kan prata om att knyta våra granländer närmare varandra.

Till sist är det ju det infrastruktur handlar om.