Städerna förpestas av elsparkcyklarna

Företagen väntas expandera till sommaren

På vägen till jobbet i Stockholm citys hetsiga morgontrafik ser jag en man i yngre medelåldern. Kostym, sidenslips, bakåtkammat hår, airpods i öronen och med en fast blick i mobilen – åkandes på en elsparkcykel. Utan hjälm, givetvis.
Om han kom fram i ett stycke förtäljer inte historien.
Inom loppet av ett år har elsparkcyklarna – eller elscootrar som företagen vill kalla det – invaderat landets största städer. Affärsidén är att människor laddar ned en app, hittar närmaste elsparkcykel och använder den tills personen inte behöver den längre. Då tar nästa åkare vid. Den här idén innebär att elsparkcyklar står avställda huller om buller i gatumiljön.
Bara i Stockholm finns i dag cirka 2 000 stycken. Men till sommaren väntas samtliga företag – sex-sju sammanlagt – att expandera.

Osvenskt tillstånd

Det kanske redan har framgått att jag inte har omfamnat det här nya fordonet. Plötsligt dök de upp som svampar i stadsbilden och ingen verkade ha en susning om hur eller var de skulle köras. Elmotorn kan komma upp i 20 kilometer i timmen men knappt någon som kör elsparkcykel använder hjälm eller tillämpar några trafikregler. De kryssar sig ljudlöst fram i cykelbanor, trottoarer och i körbanan. Ofta ser jag föräldrar som kör med sina barn ståendes framför sig på brädan. Aldrig någon hjälm.

Ordningsmannen i mig upplever det här tillståndet som väldigt, vad ska jag säga? – osvenskt. Någon ordning och reda måste väl fortfarande gälla i trafiken!

Påståendet att elsparkcyklar skulle vara ett miljövänligt färdmedel faller på att de har en livslängd på max ett par månader. Intresset för att återvinna hela cykeln eller tillverka mer stryktåliga varianter verkar minimalt hos riskkapitalisterna som pumpat in hundratals miljoner i företagen.
Fast det viktigaste miljöargumentet mot elsparkcyklarna borde handla om hur de förpestar stadsbilden.

Har förbjudits i Madrid

Uppsala Nya Tidning har rapporterat om hur elsparkcyklar i Uppsala har utsatts för vandalism. Flera av dem har hittats på botten av Fyrisån. I Malmö har en utredning påbörjats om det är möjligt att förbjuda sparkcyklarna i vissa delar av staden. Stockholm funderar politikerna på att införa så kallade "hotspots", där det går att parkera sin sparkcykel.
Även utomlands har elsparkcyklara väckt starka reaktioner. Köpenhamns stad har satt ned foten mot företagen för att deras fordon stökar ned, i USA har cyklarna fått flera hatkonton i sociala medier. Madrid har gått längst och förbjudit elsparkcyklarna. De tycker inte att företagen har informerat kunderna tillräckligt om reglerna för hur cyklarna får användas.

Modiga svenska lokalpolitiker borde våga följa Madrids exempel.

Elsparkcyklarna kryssar sig ljudlöst fram i stadstrafiken.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Följ ämnen i artikeln