Elsparkcyklarna är en fjantig Stockholmsfråga

Klimatet tål inte förseningar

Publicerad 2019-11-01

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Elscootrar på trottoar i Stockholm.

Nog för att stockholmarna alltid varit lite galna, men nu har de gått helt överstyr.
Medan världen brinner och FN:s klimatmöte ställs in handlar diskussionen i huvudstaden om elsparkcyklar. Den här gången är frågan hur snöröjningen ska klara sparkcyklarna.
Det är i och för sig en intressant fråga. Under en enda promenad till jobbet häromveckan passerade jag över 300 övergivna elsparkcyklar. De stod parkerade här och där, en del låg på trottoarerna och på Strömbron fick jag gå runt en hel bröte. Tolv cyklar i en hög.
Vad händer när första snön vräker ner över alla dessa elsparkcyklar? Blir stan full av snubbelfällor?

Det är nog dags att utfärda en varning till alla äldre och funktionsnedsatta. Räkna med kaos i snöröjningen i vinter.

Länge trodde jag att elsparkcyklarna skulle ställas undan över vintern, men så blir det alltså inte. Stockholms stad räknar med att sparkcyklarna blir kvar och nu har man börjat prata med snöröjningsentreprenörerna.
– Står det en elsparkcykel i vägen så ska snöröjarna flytta på den. Men måste de flytta på elsparkcyklar var tionde meter så kommer det att ta mycket längre tid och då blir det svårt att hinna färdigt, konstaterar trafikkontorets informatör Malinda Flodman i SVT.
Det är nog dags att utfärda en varning till alla äldre och funktionsnedsatta. Räkna med kaos i snöröjningen i vinter.

Möta ett fyllo på elspark

Hur det går för de som åker på cyklarna är en annan fråga. Har de vinterdäck eller ska de halka runt i den vanliga trafiken? Tanken svindlar då de flesta olyckor med elsparkcyklar inträffar under nätterna mellan fredagar och lördagar. Vem vill möta ett fyllo på elsparkcykel en mörk och isig vinternatt?
Mina privata studier visar att det finns tre typer av elsparkcykelförare. Lata turister, de försenade som bränner genom Kungsträdgården tre minuter i nio på morgonen. Och så fyllona då, som kommer ut lite senare på dagen.
Stockholms trafikborgarråd miljöpartisten Daniel Helldén påstår att elsparkcyklarna ersatt 800 000 bilresor under årets första åtta månader. Statistiken talar dock emot honom då bilåkandet faktiskt ökar i Stockholm. Sanningen är nog att elsparkcyklarna snarare ersatt promenader, cykel och kollektivtrafik som hade varit bättre för klimatet.

Börjar bli extremt bråttom

Egentligen har vi inte ens tid med de här sparkcyklarna. Det börjar bli extremt bråttom nu. Möjligheterna att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader börjar bli helt orealistiska.
Nya vetenskapliga beräkningar visar att uppvärmningen går snabbare än beräknat. Just nu ser vi hur torkan i Kalifornien gör att delstaten praktiskt taget brinner upp.

Vi kan inte stillatigande se hur bilar och lastbilar ökar på våra gator när de fossila bränslena egentligen bara ska bort.
Vi kan inte ha ett grönt parti som ägnar sig åt symbolfrågor som sparkcyklar eller en miljözon på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm. Miljöpartiet har ett särskilt ansvar. Det måste bli ett påtryckarparti igen och för det krävs det mer mod och hårda förhandlingar.

Lägg ner Bromma, stoppa utbyggnaden av Arlanda, inget nytt raffinaderi i Lysekil. Bygg ut kollektivtrafiken i hela landet och chockhöj trängselavgifterna i huvudstaden.
Stockholmstjejen Greta Thunberg var på väg till FN:s klimatmöte i Santiago i Chile. I onsdags ställdes mötet in på grund av oroligheter och nu avvaktar hon någonstans i Amerika. Det är viktigt att mötet kan hållas någon annan stans och att det inte försenas.
Om vi har lärt oss något av Greta Thunberg är det att klimatkrisen är på allvar. Den tål inte förseningar, kompromisser eller fjantiga symbollösningar som elsparkcyklar för nattsuddande fyllon i Stockholms innerstad.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.