Pehrsons korståg mot skärmarna går överstyr
Skolan kan inte bara vara böcker
Stora pendelrörelser är inget ovanligt i svensk politik. Ibland sker de dock lite väl snabbt – och halvt i blindo. Man kan nästan i realtid se när tidsandan slår över i något överdrivet.
Just nu pågår en sådan rörelse i synen på skärmanvändning, både i undervisning och i allmänhet. På Stefan Löfvens tid togs strategier fram för att göra digitala verktyg tillgängliga för alla i skola och förskola. Nu råder totalt motsatt inställning.
Vi ska gå ”från skärm till pärm” har blivit ett mantra som Liberalerna och Johan Pehrson upprepar gång på gång.
Det finns bra anledningar till det. Skärmarna stör elevers koncentration i skolan och bidrar till psykisk ohälsa. Folkhälsomyndigheten har tagit fram rekommendationer i syfte att minska skärmtiden för unga under fritiden. Läsförståelsen sjunker för fjärdeklassare.
Ta ett andetag
Sociala medier och mobilanvänding har givetvis inget i klassrummen att göra. Böcker ska inte ersättas i undervisningen. Men med allt detta självklara sagt: det är också läge att ta ett djupt andetag. Ett totalt korståg mot skärmarna kommer leda fel. Barn och ungas fantasi vidgas inte av konservativa påbud utan genom nya sätt att skapa lust till lärande.
Det skadliga sitter inte i själva skärmarna, utan i hur fel de kan leda. Till exempel är de nu en portal till oreglerad techkapitalism som skapar beroendeframkallande algoritmstyrt material för barn i sociala medier. Där har vi kärnan i problematiken.
Nyligen kom en studie som visar att fyra av tio tonåringar saknar grundläggande digitala kunskaper och har svårt att värdera information på internet. Det skylldes omedelbart på skärmarna.
Kulturkanon hjälper inte
Men problemet är ju snarare att eleverna inte fått kunskaper om hur de ska navigera i den digitala världen. Det blir inte lättare att lära ut källkritik online om skolvärlden ska förvisas helt till böcker.
Den rimliga hållningen är väl att vi ska ha medborgare som är kapabla att kombinera skärm med pärm?
Det är särskilt viktigt i relation till de många killar och unga män som skolan idag inte lyckas nå fram till. Tror ni de kommer springandes till skolbänken av högerns och Lars Trägårdhs konservativa kulturkanon?
Bakåtblickande
Till och med synen på bibliotek riskerar att bli utdaterad. Givetvis ska tillgång till dem säkerställas för alla. Varenda vinstkrona som idag lämnar friskolorna till privata ägare ska vi ta tillbaka till skolväsendet och satsa på sådant som bibliotek. Men alla ägg kan inte läggas i den korgen.
Vissa barn kommer hitta vägar att utforska sin fantasi genom sådant som datorspel och annat skapande via skärm. Skolan måste då hitta sätt att se till så att även den sortens spontanitet kan leda vidare till och kombineras med läsa-räkna-skriva-kunskaper.
Uttrycket att gå ”från skärm till pärm” signalerar att vi på ett konstlat sätt ska blicka bakåt. Det kommer inte leda in i framtiden.
***
Chatta med Kalle Sundin. Chatten öppnar 09.00 men du kan ställa dina frågor redan nu.
Denna chatt är stängd.
Tack för idag, nu stänger vi chatten!
Frågan som borde ställas till politikerna är vilka skolor som tillåter mobiler under skoltid?
Finns det någon?
Bor visserligen i lilla Uddevalla men här lämnas mobilen in på morgonen och återfås när skolan slutar.
Björn TessanMobiler ska såklart inte finnas med undervisningsmomenten (det skriver jag också i texten).
Kalle Sundin20 nov09.41Jag håller helt med skribenten. Jag har forskat i ämnet assisterande teknik (AT) och läs- och skrivsvårigheter i över 20 år. Vi har ganska många publikationer som tydligt visar att AT är bra för att utveckla skriftspråkliga förmågan för många, men nödvändigt för elever med läs- och skrivsvårigheter och elever inom anpassade skolformer för att kunna delta i samhällsprocessen på så lika villkor som möjligt.
Idor SvenssonIntressant!
Kalle Sundin20 nov09.22Håller inte med, den som vill förändra skolan får min röst. Allt görs på padda, otyg som läxfri skola, frånvaro av läroböcker; det har skapat en förlorad generation. Barnen får aldrig den skoltiden tillbaks. Och vem jobbar på padda i arbetslivet? Tillbaka med klassiska datorlektioner där de lär sig Office och grundläggande IT. Det lär man sig inte av att använda obskyra lärplattformar på paddan
ASkolan måste göra fler kapabla att kombinera skärm med pärm.
Redan på min högstadietid (mitten av 00-talet) var datorlektionerna hopplöst utdaterade. Eleverna sprang åttor runt lärarna. Vi behöver vara i framkant även där (utan att äventyra läsa-räkna-skriv-kunskaperna).
Kalle Sundin20 nov09.21God morgon Kalle!
Det är viktiga frågor du tar upp. Ska skolan bara vara underhållning för eleverna, profit för skolans ägare, tillhandahålla yrkesutbildning för arbetsmarknadens behov - eller ska skolan vara något mer? Ska skolan ge det mått av allmänbildning och kritiskt reflekterande som behövs i vuxenlivet? Och - hur ska de killar (och tjejer) som skolan inte når fram till få sin chans? För min del tror jag att folkhögskolorna och studieförbunden måste få en renässans, i stället för att som nu strypas ner.
gustafGodmorgon! Ligger ju lite bortom ämnet för texten, men visst har du rätt i att folkhögskolor och studieförbund spelar en viktig roll!
Kalle Sundin20 nov09.13