Hur vet vi att Attendo inte ljuger nästa gång?

Väljarna bör fråga: ”vad fan får jag för pengarna”

"Vi hedrar alla de arbetare som dött av sitt jobb. Genom att kämpa för de som lever."

LO:s namninsamling för en bättre arbetsmiljö har vit text på svart bakgrund.
De kräver att arbetare i kontaktnära yrken som inte kan jobba hemifrån ska prioriteras i vaccineringen, att det måste finnas tillräckligt med personal för att arbetet ska kunna utföras säkert och att pressen på folk att vara på jobbet även om de är sjuka upphör.

Det kan låta som självklarheter, men de som utformade den svenska coronastrategin verkar ha glömt bort att folkhälsa till stor del handlar om klass. Och att en trygg arbetsmiljö även är grunden för att smittan ska kunna begränsas särskilt i verksamheter som vård, omsorg och service.

En av dessa arbetare är vårdbiträdet Stine Christophersen som i Expressen slog larm om brister i vården på Attendos äldreboende Sabbatsbergsbyn. För detta fick hon en skriftlig erinran av arbetsgivaren och hotades med uppsägning. Erinran drogs inte tillbaka förrän media började ställa frågor om saken.

Sveriges radios dokumentär om Stine Christophersen, Det illojala vårdbiträdet av reportern Johanna Sjövall, är på ren svenska bland det jävligaste jag hört. Den illustrerar allt som är fel med svensk äldreomsorg.

När smittan började spridas förra våren gick Attendo ut med lugnande besked till anhöriga om att sjuka och friska boende skulle hållas i sär. Det kallas "kohortvård". Även på hemsidan kunde man läsa om väl utarbetade rutiner om isolering av smittade.

Men i själva verket var verksamheten inte tillräckligt bemannad, något Attendo tidigare fått kritik för av Inspektionen för vård och omsorg, IVO, i ett uppmärksammat fall 2019. Där avslöjades att Attendo på Rösegården i Västerås bara hade två personer som arbetade nattetid med 52 demenssjuka boende utspridda på sju avdelningar. Lägenheterna saknade egen toalett. Efter att anhöriga slagit larm gjorde IVO en oanmäld inspektion mitt i natten. Kritiken mot bolaget blev skoningslös och verksamheten togs senare över av Västerås stad.

Året innan gjorde Attendo 321 miljoner i vinst, av våra skattepengar.

"Attendo har generellt en hög kundnöjdhet och jobbar alltid med att förbättra kunder och anhörigas upplevelse" svarade Attendo till Aftonbladet.

Och Rösegården i Västerås var inte unikt. Attendos affärsidé ser ut att vara underbemanning. Och egentligen är det ganska logiskt, de pengar som inte betalas ut i löner kan ju tas ut i vinst.

Så för att göra en lång historia kort: kohortvården fungerade inte fullt ut när farsoten kom. Anställa uppger för Sveriges radio att Attendo ljög, personalen räckte inte.

Efter att vårdbiträdet Stine Christophersen i Expressen berättat om läget blev hon kallad till huvudkontoret. Hon hade sinnesnärvaro nog att spela in det samtal med flera chefer som följde.

Hon blir "delgiven" en erinran men vägrar skriva under.

"Mycket skit har hänt, i förhållande till vad som har hänt så tycker jag att den intervju som jag gjorde i Expressen, där var jag en smörblomma. Ni ska vara glada, tycker jag. Jag tycker inte alls att det var illa. Det var av hänsyn till anhöriga som jag inte verkligen berättat hur illa det verkligen var." säger hon på bandet.

Attendos VD hade minst sagt svårt att förklara sig när han intervjuades i Studio ett i veckan. Förutom att företaget har ljugit för anhöriga, brutit mot riktlinjerna om kohortvård och straffat Stine Christophersen för att hon pratat med media så ställde Studio ett den uppenbara frågan om människor faktiskt kan ha dött i onödan.

I dolda inspelningar framkommer att man verkar ha undvikit att säga sanningen för att inte oroa i onödan. Alltså, givit informationen med berått mod som Sveriges argaste partiledare kanske skulle ha sagt.

Sannolikt kan Attendos rykte inte räddas med mindre än att hela koncernledningen och samtliga inblandade chefer får sparken, om ens då. För hur ska anhöriga, eller journalister, kunna tro på någonting Attendo säger i framtiden? Hur vet vi att de inte ljuger igen?

Situationen påminner lite om när en annan vårdjätte, Carema, hamnade i blåsväder för några år sedan. De slingrade sig, angrep kritiker och försökte på olika sätt ”informera” media och allmänhet tills de gav upp och bytte namn. I dag heter de Vardaga.

Om man höjer blicken från Attendo visar skandalen även en av coronakrishanteringens akilleshälar, att det saknas fungerande system för uppföljning och kontroll för att all denna privatiserade vård och omsorg verkligen följer riktlinjer, råd och rekommendationer.

Sannolikt är det Stine Christophersen som är unik, inte situationen på Sabbatsbergsbyn. Utan hennes civilkurage hade de anhöriga aldrig fått veta att Attendo ljög och det finns säkert hundratals andra som hon på äldreboenden runt om landet som har något att berätta.

Coronakommissionen borde hitta ett sätt att samla deras berättelser om vad som verkligen hände på golvet under pandemin, det är sannolikt så nära vardagens verklighet vi kan komma. Och det är där politikerna borde ta sin uppgångspunkt när vi bygger framtidens vård och omsorg när allt detta är över.

Sedan borde regeringen ta initiativ till en "Lex Stine" som ännu tydligare skyddar de anställdas meddelarfrihet, i linje med vad Tobias Baudin och Kommunalarbetarförbundet har krävt.

Att agera som Attendos chefer har gjort mot henne borde egentligen medföra ett personligt straffrättsligt ansvar. Rätten att tala med media om brister i vård och omsorg är oerhört viktig, både för patienter och för personal. Stine Christophersens yttrandefrihet räddar liv.

Attendo har gjort bort sig. Samtidigt har de tydligt visat vilken vård vi får om vinstintressen tillåts styra och det kommer inga PR-nissar kunna tvätta bort.

Den fråga skattebetalarna – och väljarna – borde ställa sig är Leif Östlings gamla klassiker ”vad fan får jag för pengarna”.

Ni får Attendo. Grattis.

***

Chatta med Anders Lindberg. Chatten öppnar 09:00 men du kan ställa dina frågor redan nu

Denna chatt är stängd.

  • Anders Lindberg
    2 maj 2021

    Tack för en bra chatt alla ☀️

  • 2 maj 2021

    Attendo instämmer i kritik mot personalärendet. Att en kollega som påtalar brister möts på det sätt som skildras i dokumentären är oacceptabelt. Den som var HR-chef för Skandinavien vid den tidpunkten är inte kvar, men den nya HR-chefen har under våren granskat ärendet, hävt erinran och bett medarbetaren om ursäkt. Vi sätter nu igång ett program med arbetsplatsträffar som en del av arbetsmiljöarbetet.

    Andreas Koch, Attendo

    Det är bra. Det kommer att ta tid att återupprätta förtroendet, är min bedömning.

    Men viktigt att ni åtgärdar det som kommit fram.

    Anders Lindberg
  • 2 maj 2021

    Jag tror att det finns privata företag som är välfungerande och levererar en hög kvalitet till de äldre. Aftonbladet borde i ex en reportageserie belysa kommuner där företag får fortsatt förtroende trots allvarliga fel. Det är bara 0 att begära ut Lex Sarah o Lex Maria samt allvarliga avvikelser fr kommunerna, allt är ju offentliga handlingar. Först då ser gemene man vad som faktiskt pågår.

    Efter ha läst kommentarerna nedan så börja med Växjö o Linköping.

    Jossan

    Vi får se, men det är ju helt uppenbart att både mer granskning och mer debatt om detta behövs.

    Anders Lindberg
  • 2 maj 2021

    Jag önskar att alla äldreboenden och även hemtjänsten både privata och kommunala blev granskade för de är mycket slarv och många gamla som är i beroende ställning och de vågar inte säga som det är för de är rädda för repressalier.De slarvas ofta med våra gamlingar! Tyvärr!!!

    Loppan

    Tyvärr har ju äldreomsorgen varit underbevakad i media under en längre tid. Tyvärr.

    Vi får hoppas att detta kan ändras.

    Anders Lindberg
  • 2 maj 2021

    Min mamma har arbetat som undersköterska i över 30 år. Hon har nu några år till pensionen och jobbar på ett äldreboende som Attendo för ett tag sedan tagit över. Från att ha varit anställd hos kommunen i över 30 år, så beskriver min mamma skiftet som horribelt. Från att ha tyckt om sin arbetsplats och trivts väldigt bra med sina arbetsuppgifter, så upplever hon att Attendos metoder är bland det värsta hon sett på en arbetsplats. De är underbemannade och förhållandena är ovärdiga. Tack för att du skriver om detta, det är viktigt och behöver pratas vidare om - det är riktigt illa.

    Anna

    Det låter inte roligt alls.

    Men vi kommer att fortsätta skriva om detta. Är vinst verkligen en bra drivkraft inom omsorgen?

    Jag tvivlar.

    Anders Lindberg

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.