Mejla

Joanna Abrahamsson

Elsparkcyklarna kör snart in i väggen

Dags för hårdare tag mot trafikfaran

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Elsparkcyklar lämnade liggande på en trottoar.
Elsparkcyklar lämnade liggande på en trottoar.

LEDARE

- Vi gillar inte elsparkcyklar, men det största problemet är människorna som kör dem. De visar ingen hänsyn. En synskadad person jag känner snubblade på en liggande elsparkcykel och tappade sina matvaror över hela gångvägen. Elfordon är också svåra att höra i förväg och de kör snabbt, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades riksförbund, som vill att ägarföretagen tar större ansvar.

Del av gatubilden

Elsparkscyklar är numera en del av gatubilden i flera svenska städer. Modeller som är konstruerade för en maxhastighet på 20 kilometer i timmen likställs med vanliga cyklar och ska följa gängse trafikregler. Har de mer kapacitet blir det krångligare, de kan klassas som moped men lever i många fall inte upp till det och får då endast köras i inhägnat område. Alltså en ganska odefinierbar soppa att navigera i både för användare och ansvariga politiker.

I Stockholms stadshus har man bråkat om frågan i flera år. Elhojsälskaren Daniel Helldén (MP) hävdade länge att problemen inte går att lösa, medan S menar att det går att reglera genom att låta företagen söka tillstånd förenade med krav.

Blerta Hoti, oppositionsråd (S) med ansvar för trafikfrågor i Göteborg är för hållbart resande, men är orolig för att olyckorna ska öka när elsparkcyklarna snart fördubblas i antal.

- Ett av våra förslag för mer ordning och reda är flyttavgift för felparkering. Förfulningen är en annan aspekt; det ser slarvigt och stökigt ut och ger intrycket av en kaosartad stad.

Stora skador

Berusning och ingen hjälm, det är en stor orsak till skadorna med elsparkcyklar, visar en studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset. Arm- och benbrott, näsfrakturer och ansiktsskador står för merparten av skadorna och Sverige hade sitt första dödsfall redan 2019. Kostnaderna är stora och en redan belastad sjukvård får ännu mer att göra. I Oslo införs snart nattförbud mot elsparkcyklar, på uppmaning av läkare som menar att man på så sätt kan undvika 300-400 skador under sommaren.

Lönsamheten, ansvarstagandet och sanningshalten om elsparkscyklarnas klimatnytta haltar rejält hos ägarbolagen, så antingen är det en fluga som snart går över eller så måste den här trafikfaran regleras bättre.

De styrande politikerna i storstäderna har en del att skärpa till innan elsparkcyklarna kör rakt in i väggen.


Elsparkcyklar är både älskade och hatade. En trafikfara som varken gynnar klimat eller folkhälsa säger en del. Andra menar att det är ett smidigt sätt att ta sig fram i städer. Vad tycker du?

Chatta med Joanna Abrahamsson. Chatten öppnar klockan 09, men det går bra att ställa frågor redan nu.


DAILY Elsparkcykelfrågan

Aftonbladet Daily med Ragnar Ang, överläkare på traumavårdsenheten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen

Av: 

Joanna Abrahamsson

Publisert:

LÄS VIDARE

Coops kassahaveri hotar vår säkerhet

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Blerta Hoti

Niklas Mattsson

Daniel Helldén

Elsparkcyklar

Synskadades riksförbund

Göteborg

Oslo