Elsparkcyklarna kör snart in i väggen

Dags för hårdare tag mot trafikfaran

Elsparkcyklar lämnade liggande på en trottoar.

- Vi gillar inte elsparkcyklar, men det största problemet är människorna som kör dem. De visar ingen hänsyn. En synskadad person jag känner snubblade på en liggande elsparkcykel och tappade sina matvaror över hela gångvägen. Elfordon är också svåra att höra i förväg och de kör snabbt, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades riksförbund, som vill att ägarföretagen tar större ansvar.

Del av gatubilden

Elsparkscyklar är numera en del av gatubilden i flera svenska städer. Modeller som är konstruerade för en maxhastighet på 20 kilometer i timmen likställs med vanliga cyklar och ska följa gängse trafikregler. Har de mer kapacitet blir det krångligare, de kan klassas som moped men lever i många fall inte upp till det och får då endast köras i inhägnat område. Alltså en ganska odefinierbar soppa att navigera i både för användare och ansvariga politiker.

I Stockholms stadshus har man bråkat om frågan i flera år. Elhojsälskaren Daniel Helldén (MP) hävdade länge att problemen inte går att lösa, medan S menar att det går att reglera genom att låta företagen söka tillstånd förenade med krav.

Blerta Hoti, oppositionsråd (S) med ansvar för trafikfrågor i Göteborg är för hållbart resande, men är orolig för att olyckorna ska öka när elsparkcyklarna snart fördubblas i antal.

- Ett av våra förslag för mer ordning och reda är flyttavgift för felparkering. Förfulningen är en annan aspekt; det ser slarvigt och stökigt ut och ger intrycket av en kaosartad stad.

Stora skador

Berusning och ingen hjälm, det är en stor orsak till skadorna med elsparkcyklar, visar en studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset. Arm- och benbrott, näsfrakturer och ansiktsskador står för merparten av skadorna och Sverige hade sitt första dödsfall redan 2019. Kostnaderna är stora och en redan belastad sjukvård får ännu mer att göra. I Oslo införs snart nattförbud mot elsparkcyklar, på uppmaning av läkare som menar att man på så sätt kan undvika 300-400 skador under sommaren.

Lönsamheten, ansvarstagandet och sanningshalten om elsparkscyklarnas klimatnytta haltar rejält hos ägarbolagen, så antingen är det en fluga som snart går över eller så måste den här trafikfaran regleras bättre.

De styrande politikerna i storstäderna har en del att skärpa till innan elsparkcyklarna kör rakt in i väggen.


Elsparkcyklar är både älskade och hatade. En trafikfara som varken gynnar klimat eller folkhälsa säger en del. Andra menar att det är ett smidigt sätt att ta sig fram i städer. Vad tycker du?

Chatta med Joanna Abrahamsson. Chatten öppnar klockan 09, men det går bra att ställa frågor redan nu.

Denna chatt är stängd.

  • Joanna Abrahamsson
    16 juli 2021

    Tack för alla frågor! Nu stänger chatten. Jag önskar er en trevlig helg där ingen skadas på grund av elsparkcyklar.

  • 16 juli 2021

    Blev påkörd i city och fick en kondyl tibia fraktur i knät är nu handikappad för livet tack för det!

    Sven Lindqvist

    Hej Sven, väldigt tråkigt att höra. Det visar verkligen att det inte bara är förarna som riskerar att skada sig, även gående kan bli påkörda. Ordförande i Synskadades riksförbund sa också att eftersom elsparkcyklarna knappt hörs är det svårt att ens hinna flytta undan (även om det förstås är förarnas ansvar att inte köra på någon).

    Joanna Abrahamsson
  • 16 juli 2021

    Jag kör dagligen min elskoter till jobbet i centrala Stockholm. Jag ser dock ett stort problem med de cyklister som inte följer trafikreglerna, inte bara elskoterförare. Det är väldigt ofta som de cyklar mot rött. Vad som också syns i trafiken är att det är många som åker 2st på en elskoter samt åker på trottoarerna. Det skulle behövas fler personer(poliser, nu finns det dock viktigare saker än cyklister och elskoterförare att ägna sig åt) som kan bötfälla eller rätta till de som bryter mot dessa regler.

    Per

    Hej Per, trist att du som ordningsam förare ser så många som bryter mot trafikreglerna. Håller med om att detta måste styras upp på något sätt. Under min skoltid fick man lära sig trafikregler för cykel, kanske borde läroplanen uppdateras och ta med även elsparkcyklarna? Då skulle den yngre generationen vara mer förberedd.

    Joanna Abrahamsson
  • 16 juli 2021

    Godmorgon!

    Det vore intressant att veta hur alla som använder elsparkcyklar förflyttade sig tidigare. Det kanske är så att de flesta helt enkelt har slutat att gå/promenera? I så fall är det ytterligare en negativ effekt utöver alla skador, faran för synskade och obehaget som fotgängare att ständigt riskera att bli nermejad av personer på elsparkcyklar som kryssar sig fram på trottoaren i hög fart.

    Lillian

    Hej Lillian, ja, det är intressant att få reda på. Folkhälsan kanske tar stryk i detta. Vad jag förstår har iaf inte biltrafiken minskat så mycket för att elsparkcyklarna kom in i staden.

    Joanna Abrahamsson
  • 16 juli 2021

    Varför heter det elsparkcylel?

    Det krävs ju ingen spark/muskelkraft för att köra dem?

    gt

    Hej GT, intressant fråga. Kanske för att de ser ut som en klassisk sparkcykel? Vilket namn borde de ha istället tycker du?

    Joanna Abrahamsson

DAILY Elsparkcykelfrågan

Aftonbladet Daily med Ragnar Ang, överläkare på traumavårdsenheten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen